Médianapló

Médianapló - Van-e szakmai magyarázata az újdonsült vásárhelyi polgármester sikerének?

2018. március 01. 10:13 - Zöldi László

Az értelmezők agyba-főbe dicsérik Márki-Zay Pétert. Kapcsolatteremtő képességét a személyes tulajdonságaiból vezetik le. Nem is ok nélkül persze, ám e szakmai rovatban nem érdemes megelégedni azzal, hogy rátermett, és punktum. Vajon mi rejlik a sikere mögött?

Az például, hogy mielőtt politikára adta volna a fejét, üzleti kommunikációt tanított a szegedi egyetemen. Majd egy energiaszolgáltató cég 180 főnyi ügyfél-szolgálatát irányította. A gyakorlati ismeretekre pedig még a kétezres években, emigránsként tett szert. Mint egy régi interjúban elárulta, Kanadában „Házalóként naponta legalább ötven emberrel beszélgettem.” (Délmagyar.hu, 2009. október 26.) A házaló, népnyelven a vigéc voltaképpen termékértékesítő. Majdnem mindegy, hogy mosóport vagy reményt próbál-e értékesíteni.

Találtam egy figyelemre méltó mozzanatot, amely még szakmaibb magyarázatot ad Márki-Zay Péter felkészültségére. Egy nappal a polgármester-választás előtt azt fejtegette egy kampány-rendezvényen, hogy „A vásárhelyiek közül 18 ezren jártak a Facebook-oldalamon.” (Mérce.blog, 2018. február 24.) Ez adta az ötletet, hogy utánanézzek a következő, sordöntő nap világhálós eseményeinek. Az ellenzék közös polgármester-jelöltje 18-szor szólította meg digitális ismerőseit. Az első szám az időpontokat jelöli, a két zárójel közötti pedig az egy-kétperces megnyilvánulások nézettséget.

Íme: 5.30, 6.44, 6.52, 9.14 (25 ezer megtekintés), 12.14 (45.848), 13.11, 14.20 (47 ezer), 15.26, 16.55 (28 ezer), 18.00, 18.59, l9.48 (335 ezer), 20.47 (26 ezer), 21.49, 22.16, 22.17 (14 ezer). Ha jól számoltam, kerekítve 521 ezren, több mint félmilliónyian nézték-hallgatták tehát bejelentkezéseit a közösségi oldalon. Ugyancsak a Facebook-on köszönte meg Molnár Róbert kübekházi polgármester segítségét. Az épp ma 47 esztendős munkatárs egy évvel idősebb vásárhelyi kollégájánál, és úgy ismerjük, mint az úgynevezett operettfalu sikeres működtetőjét. Akinek azonban van politikai emlékezete, Torgyán József jobbkezét tisztelheti benne.

A kisgazdák vezére őt küldte ki az Egyesült Államokba, hogy tanulmányozza az amerikai elnökök kampánytechnikáját. Majd 1998-ban Torgyán doktor szokatlanul hatékony választási kampányba kezdett, és Orbán Viktort a hatalomba segítette. A sors iróniája, hogy most ugyanaz a kampányszakember az Orbánból kiábrándult keresztény-nemzeti politikus, Márki-Zay Péter országra szóló sikeréhez járult hozzá.      

6 komment
süti beállítások módosítása