Médianapló

Médianapló - A Lefülelt mondatok tanulságai

2024. július 03. 13:33 - Zöldi László

A rendszerváltás óta jelennek meg válogatásaim a nyilvánosság fórumain. A mögöttünk hagyott hét hangulatát, a közéleti személyiségek magán- és közérzetét dokumentálom. Ez az utóbbi fél évtizedben 52-szer 21 mondatot jelent, félévenként tehát öt-hatszázat. Mielőtt közölném az első félévi listát, három torzító tényezőt érdemes megemlíteni.

Az első a válogató ízlése. Kedvelem a szellemes, továbbgondolásra serkentő mondatokat, amelyek egy része azonban nem idézhető. Eltűrik ugyan a nyomdafestéket, ám ironikusak. Kettős jelentésűek, és a visszájuk jelzi a szerző szellemiségét. Június 28-án följegyeztem például az újdonsült XII. kerületi polgármester kijelentését. A Telex munkatársa szóba hozta a kutyás politikus „spanglis” múltját, vajon nem gátolja-e a hatalom gyakorlásában. Kovács Gergely így válaszolt: „Valószínűleg könnyebb drogot árulni, ha nem polgármester az ember.”

Egy kimondatlan vád túlhajtásával szerelte ki a közéleti akna detonátorát. Aki olvasta az interjút, a textusban ismerte a kontextust. Ama olvasó azonban, aki csupán a Lefülelt mondatok című összeállításban szembesült volna a gondolattal, nem ismerhette volna az összefüggést, és akár beismerésnek is vélhette volna az amúgy szellemes mondatot. Ezzel magyarázható, hogy például Váncsa István ironikus gondolatokban bővelkedő publicisztikája gyakorlatilag kimaradt a heti válogatásokból. Holott irályát és életművét a legjobbak között tartom számon.

A másik torzító tényező, hogy a mondatok hazai piacán külön érdemes kezelni azokat a szerkesztőségeket, amelyeknek van saját hírrovatuk, és azokat, amelyeknek nincs. Amelyik redakciónak van, annak többnyire nem marad elég energiája és pénze arra, hogy erős publicisztikai rovatot működtessen. Amelyiknek viszont nincs hírrovata, az nem a saját maga gyártotta híreket értelmezi szellemesen, ütősen - idézhető módon.

A listából látják majd az érdeklődők, hogy élesen elválik egymástól az első és a második kategória. Az elsőben találhatóak ama szerkesztőségek, amelyeknek sikerült egyensúlyba hozni a híreket és a véleményeket. A másodikban azért vegyes a felhozatal, mert például a Magyar Hang féléves mondattermése, a 26 azt jelenti, hogy minden számban találtam idézhető mondatot. Ez jó teljesítmény a hetilapok mezőnyében. Az Index és a Telex mondattermő képessége pedig azt sejteti, hogy miközben a hírrovat jó munkát végez, a szerkesztőségnek nem maradt energiája szellemes, ütős mondatokkal kecsegtetni az olvasókat.

A harmadik torzító tényező a digitális sajtó anyagi gondjairól árulkodik. Vannak olyan portálok, például a hvg.hu vagy a 444.hu, amelyekben több jó mondat jelent meg, mint ahányat idéztem 2024 első felében. A legjobb tollú szerzők írásait ugyanis fizetőssé tette a szerkesztőség, és nincs elég pénzem arra, hogy a mintegy tucatnyi publicistára befizessek. Beérem azzal, hogy van nekik fészbukos üzenőfaluk is.

A tehetségükből telik arra, hogy a bejegyzéseikben felbukkanjon egy-egy idézhető mondat. Ezzel magyarázható, hogy a lefülelt mondatok mezőnyében tarolt a Facebook.

 

Az első félévi lista:

 

Facebook.com: 130 mondat

Népszava: 70

ATV: 66

Klubrádió: 61

Magyar Nemzet Online: 31

Index.hu: 28

Magyar Hang: 26

Magyar Rádió és YouTube.com: 21-21

Telex.hu: 20

Magyar Narancs: 19

444.hu és Magyar Hírlap Online: 17-17

hvg.hu, HírKlikk.hu és Mandiner.hu: 13-13

24.hu és Origo.hu: 10-10 mondat

komment
süti beállítások módosítása