Médianapló

Médianapló - Putyin miért nem utazott Debrecenbe, hogy megdicsőüljön?

2023. július 16. 10:53 - Zöldi László

Vizsgáztattam néhány ezer főiskolást és egyetemistát. Abból indultam ki, hogy ha vették a fáradságot, és felkészültek a jegyzetemből, tíz percig azt mondanak, amit jónak látnak. Akkor se szólok közbe, ha mellébeszélnek. Ezzel magyarázható rokonszenvem Bolgár György beszélgetős műsora iránt. Minden betelefonáló megkapja tőle a maga öt-tíz percét. Ha az illető szókincse szűk, a veterán műsorvezető olyan udvariasan foglalja össze a töredezett mondandót, hogy a saját gondolataira ismer a hallgató.

A legutóbbi műsorban egy idős úr szóba hozta a Zeneakadémia viszontagságait. Okfejtését úgy foglalnám össze, hogy a kormányzat bevált trükköt alkalmaz. Kinevez két jelöltet egyetemi tanárrá, és fenntartja magának a jogot, hogy közülük kerül majd ki az új rektor. Bár az intézmény szenátusa ragaszkodik a saját jelöltjéhez, aki nem szeretné magánalapítványba kivinni az egyetemet. A betelefonáló megemlítette az ősbűnt is.

A Testnevelési Egyetem rektort keresett, akit a kormányzat már megtalált Mocsai Lajos kézilabda edző személyében. Kár, hogy hiányzott a tudományos fokozata. Sebaj, a Debreceni Egyetem díszdoktorrá választotta, és Mocsait immár a „doktorátusával” Áder köztársasági elnök augusztusban kinevezte egyetemi tanárrá, hogy szeptembertől legyen rektoruk a testnevelő tanárnak készülők diákoknak. Azóta a trükköt többször is megismételte a kormányzat. Bolgár György pechje, hogy a betelefonáló Putyint is emlegette, aki szintén a Debreceni Egyetem szégyene.

A műsorvezető száján kicsúszott, hogy igen, az orosz államelnököt is díszdoktori címre terjesztették föl Debrecenben. Ez volt az a pillanat, amikor a szerkesztőnek a fülére kellett volna mondania, hogy az orosz elnöknek nincs tudományos tevékenysége, ezért nem a doctor honoris causa címre terjesztették föl, hanem a civis honoris causára. Elvégre „erkölcsi vagy anyagi támogatásával segítette az egyetem … jó hírnevének az erősítését”.

A műsorvezető élő adásban tévedett, amikor másodpercek alatt kell dönteni, és amit kimond az ember, azt már nem lehet visszaszívni. Ráadásul Putyin tervezett piedesztálra emelése az egész újságírói szakmát zavarba hozta. Hisz’ az lett volna logikus, hogy egy tanintézmény díszdoktori címet adományozzon, a díszpolgárság ugyanis az egyetemnek vagy főiskolának helyet adó település kiváltsága. A civis város tiszteletbeli civiseket keresett, és szerinte 2017-ben Putyin nem tartozott közéjük.

A Debreceni Egyetem tanári karát megosztotta a díszpolgári cím. A szenátusi ülésére a tagok negyven százaléka el se ment, és a maradék hatvanból is akadtak ellene voksolók. Ebből lett a kormánypárti sajtóban kilencvenszázaléknyi, elsöprő többség. Az volt az elképzelés, hogy a dzsúdó iránt érdeklődő Putyin megérkezik majd a budapesti világbajnokságra, és előtte vagy utána útba ejti Debrecent is. Ez nem jött össze, és hál’istennek azóta sem volt ideje rá, hogy átvegye a díszpolgári oklevelet.

Ukrajna megtámadása után néhány nappal, 2022. március 2-án a Debreceni Egyetem sajtóirodája közleményt adott ki: „A civis honoris causa kitüntetésre javasolt személynek nyilvános ünnepélyes szenátusi ülésen kell átvennie kitüntetését.” Fél évtizedig koptattam az akkor még Kossuth Lajosról elnevezett egyetem padjait. Nem gondoltam volna, hogy alma máterem jelenlegi vezetése ilyen tapintatosan kíméli meg az orosz elnököt a megaláztatástól. Ha ugyanis egy NATO-ország felségterületére lépne, akkor háborús bűnösként át kéne adni a hágai nemzetközi bíróságnak.

   

Tíz mondat egy díszpolgári címről

 

Sajnálattal közlöm, hogy professzor emeritusi címemről kénytelen vagyok lemondani. Nem szeretnék fenntartani semmilyen kapcsolatot egy intézménnyel, melynek Vlagyimir Putyin a díszpolgára. (Vajda Mihály filozófus a Debreceni Egyetem rektorához, Facebook.com, 2017. szeptember 4.)

Lemondott professzor emirátusi címéről. (Holló Márta híradós bemondó Vajda Mihály nyugalmazott professzorról, ATV, 2017. szeptember 4.)

A Debreceni Egyetem rangjáról Putyin díszdoktorrá avatása miatt lemondott professzor emeritusa kezdettől gyanakvással vegyes szorongással fogadta a rendszerváltást. (Buják Attila újságíró Vajda Mihályról, 168 Óra, 2018. augusztus 23.)

Aztán jött Vlagyimir Putyin díszpolgári címe, ami ellen több tanszék is tiltakozott. (Haszán Zoltán újságíró, 444.hu, 2019. január 25.)

Matolcsy György csatlakozott Vlagyimir Putyinhoz, ő is a Debreceni Egyetem díszdoktora lett. (Albert Álmos újságíró, 444.hu, 2019. március 14.)

Putyin után Matolcsy is a Debreceni Egyetem díszdoktora lett. (Pándi Balázs újságíró, Index.hu, 2019. március 14.)

A Debreceni Egyetem úgy szórja a díszdoktori címeket, mint a cukrot. Vlagyimir Putyin orosz elnök és Matolcsy György jegybankelnök után most épp egy moszkvai magánegyetem, az MFUA rektorát terjesztették fel a doctor honoris causa címre. (Doros Judit újságíró, Népszava, 2019. május 23.)

Jó szériája van Matolcsy Györgynek: a Debreceni Egyetem díszdoktori címe után - Vlagyimir Putyint követte - most a Kaposvári Egyetem tiszteletbeli doktora lett. (Németh Péter újságíró, Népszava, 2019. július 6.)

Úgyanúgy egykettőre eltüntették a vélt vagy valós ellenségeket, ahogyan a debreceni díszdoktor Putyin államában szokás. (Hegyi Iván újságíró, Népszava, 2022. március 1.)

Egykor Vlagyimir Putyin is megkapta Debrecen díszpolgári címét, amit tavaly legalább visszavontak. (Rónay Tamás újságíró, Népszava, 2023. február 22.)

komment
süti beállítások módosítása