Az egyetlen ellenzéki napilap a legutóbbi fél évtizedben ötször cserélt főszerkesztőt. Tavaly végre több lett a bevétele, mint a kiadása. Bár az egyenleg attól függ, hányszor jelennek meg benne állami és kormányzati hirdetések, amelyek a bevétel felét teszik ki. Úgy tartja tehát bennünk a lelket, hogy elfogadja a miniszterelnök és a propagandagépezetet irányító Rogán Antal anyagi támogatását.
Október 13-án újságoldalnyi hirdetés jelent meg arról, hogy töltsük ki a népszámlálási kérdőívet. Oké, a Központi Statisztikai Hivatal részvételre ösztönöz bennünket. Belefér. Tegnapelőtt azonban azonos terjedelmű hirdetés látott napvilágot arról, hogy „A brüsszeli szankciók tönkretesznek minket!” A mondat két része között bomba látható, rajta a felirat: „SZANKCIÓK”. A jobb alsó sarokban a Nemzeti konzultáció kör alakban szedett betűi, a bal sarokban a feladó közleménye: „Készült Magyarország kormánya megbízásából.” Tegnap és ma megismétlődött ugyanez a hirdetés.
Szintén tegnapi fejlemény, hogy miközben az ATV vitaműsorában Németh Péter, a Népszava főszerkesztője kifejtette, miért nincs ínyére a nemzeti konzultáció és az Orbán-kormány szankcióellenes politikája, a háta mögötti kivetítőn feltűnt a bombás hirdetés. De nem azért, hogy a műsorvezető tudatosítson egy ellentmondást, amely a Népszava hirdetéspolitikája és publicisztikája között tátong. Pedig tudom a veterán, sokat megélt újságíró válaszát a föl nem tett kérdésre. Megírta, idézem is a bejegyzés utáni összeállításban. A lényege: bár korántsem boldogítják a nemszeretem hirdetések, vigasztalja az a tudat, hogy a többi tizenöt oldalon olyan híreket és véleményeket ad közre, amelyeket igényelnek a Népszava olvasói.
Egyik elődje (és jelenlegi helyettese) ennél határozottabban fogalmazott. Egy interjúban elmondta, hogy a tulajdonostól vétójogot kapott az állami és kormányzati hirdetések megszűrésére, és élt is eme jogával. Az igazsághoz tartozik, hogy az a tulajdonos nem azonos a mostanival, és a jelenlegi főszerkesztő nem kötötte az orrunkra, milyen feltételekkel vállalta a patinás napilap irányítását. Ha nincs vétójoga, más az újság helyzete, mintha volna. S akkor föltehető a kérdés, nem kéne-e különbséget tenni az állami intézmények (a KHH, az MVM és a Szerencsejáték Zrt) ártalmatlanabb, illetve a kormányzat propagandisztikus, hazug közleményei között.
Elismerem persze, hogy az is kérdés, vajon az egyetlen ellenzéki napilap életben tartására vállalkozó miniszterelnök mit szólna e tökös döntéshez.
Tíz mondat a hirdetésekről
A hirdetők nem lapot vesznek, csak helyet a lapban. (Tamás Ervin, a Népszabadság főszerkesztő-helyettese, Népszabadság, 1996. augusztus 3.)
A reklám arra szolgál, hogy megteremtse a média függetlenségét. (Bolgár György újságíró, ATV, 2014. június 30.)
Semmi kifogásunk az ellen, hogy mondjuk hirdetéseket helyezzünk el a Népszavában, ha mondjuk a Népszava új tulajdonosa ezt kéri. (Rogán Antal miniszterelnöki kabinetirodát vezető miniszter, ATV, 2016. november 8.)
A Fidesz hirdetésekkel tartja lélegeztetőgépen a Népszavát. (Volner János Jobbik-politikus, ATV, 2017. június 19.)
Felálltam a főszerkesztői székből, mert már nem tudok felelősséget vállalni a lap minden oldaláért. (Kertész Anna, a Vasárnapi Hírek volt főszerkesztője, Vasárnapi Hírek, 2017. december 23.)
Olykor van benne kormányzati hirdetés, ami javítja a kiadó mérlegét. (Horváth Gábor főszerkesztő, Népszava, 2018. január 29.)
Akik például 2017-ben megrendelték a nemzeti konzultáció hirdetéseit, azt a célt is akarták elérni, hogy hiteltelenítsék az olvasók szemében a Népszavát. (Horváth Gábor, a Népszava főszerkesztője, Kreatív.hu, 2019. március 4.)
Rogán Antal nemcsak a kormánypárti nyilvánosságot teremti meg, hanem az ellenzékit is. (Bódis András újságíró, Múosz.hu, 2021. november 10.)
A „Magyarország előre megy!” közlemény fontos része az újság életének, és annak, hogy a lap tartalmas és nívós maradjon. Hogy a további 15 oldalon olyan valódi információkkal - írásokkal, hírekkel, véleményekkel - találkozhassanak az olvasók, amelyekre valóban igényt tartanak. (Németh Péter főszerkesztő, Népszava, 2021. november 16.)
Az állami hirdetések megjelenése a Népszavában mindaddig nagyon fontos kiegészítője a létünknek, ameddig a tartalmat nem befolyásolja. (Németh Péter, a Népszava főszerkesztője, Média1.hu, 2021. november 29.)