Médianapló

Médianapló - Számok egy koporsóraktárból indult újság készülő fejfájára

2021. augusztus 10. 10:46 - Zöldi László

Tegnap személyeskedő vita zajlott két kolléganő között. Három évtizedet töltöttek a székesfehérvári újság szerkesztőségében, talán még egy szobában is dolgoztak. A legutóbbi években rúgták ki az egyiket, a másik maradt a bicskei járás tudósítója. Ami nyomta a bögyüket, azt egy kávé mellett is megbeszélhették volna. Inkább a Facebookot választották.

Az alkalmi munkából élő újságírónő azt firtatta, vajon a „40 ezer” példányból hogyan lett a fele. Kolléganője azzal magyarázta a kétségtelen lejtmenetet, hogy „A print lapok zuhanórepülése világjelenség, minimum rosszindulat az úgynevezett ideológiára fogni a példányszám csökkenését is.” A példányszámok azonban még rosszabbul mutatnak. A Fejér Megyei Hírlap két évtizede naponta 52 ezer példányban kelt el. 2014-ben 33 ezer fogyott el belőle. ’17-ben, amidőn a karácsonyi Orbán-interjú után - amikor valaki négy helyen megbuherálta a megyébe való miniszterelnök szövegét - úgy teremtettek rendet a szerkesztőségben, hogy 28 ezerre csökkent a példányszám. 2018-ban 22-re, tavaly pedig 16 ezerre.

De van egy másik mérőszám is, amely már érinti az ideológiát, tágabb értelemben a mondandót. Lefülelt mondatok címmel közlöm a mögöttünk hagyott hét legérdekesebb megnyilvánulásait, és 2010-ben 43 egyéni, szellemes gondolatot találtam az FMH-ban. ’11-ben 61-et, ’12-ben 64-et, ’13-ban 50-et, ’14-ben 46-ot. Az országgyűlési választást követő esztendőben 11-et, 2016-ban 10-et. A megbuherált interjú utáni évben 5-öt, ’18-ban szintén 5-öt. 2019-ben 7-et, tavaly 4-et, az idén egyet sem. A lefülelt mondatokból a szállóige-gyanúsakat külön is számon tartom. A fehérvári újságból a rendszerváltás óta 57-et válogattam a gyűjteménybe. Közülük a szerkesztőség életében fordulópontot jelentő 2015-től máig 4-et.

A számokból kirajzolódik, hogy a vélemények, a figyelemre méltó álláspontok gyakorlatilag eltűntek az újságból. Van egy emlékirat, a Bal-jobb, bal jobb, amelyben Nemes György kifejti, hogy a múlt század közepén miért küldte a budapesti pártközpont Székesfehérvárra lapot csinálni. Egy koporsóraktárban találta a szerkesztőséget, és önkritikusan így összegezte a nyilvánosság ötvenes évekbeli állapotát: „Ezekben az években vesztette el, alig kijavíthatóan, hitelét az újságírás. Ha a sajtó csak visszhangozza a fentről elődúdolt dallamot, s legfeljebb meghangszereli, de semmi újat nem ad hozzá, elveszti vonzerejét, hitelét, egyszersmind létének, működésének erkölcsi hátterét.”           

 

Tíz mondat a megyei lapokról

 

Olyan párt az MSZP, amelyik úgy indul a választáson, hogy megtartja magának az összes megyei napilapot, miközben az ellenzéknek egyetlen napilapja sincs az országban. (Orbán Viktor Fidesz-politikus, Magyar Nemzet, 1990. március 3.)

Minden megyei lapot az új, megyei önkormányzatok tulajdonába és felügyelete alá adnék. (Németh Miklós búcsúzó miniszterelnök, Népszabadság, 1990. április 6.)

A volt MSZMP lapjait, az országosokat és a megyeieket egyaránt külföldi tulajdonba játszották át. Meggyőződésem, hogy nem tisztán, de ezt nehéz bizonyítani. (Csurka István író, MDF-politikus, Napló, 1992. június 23.)

Nem az a baj, hogy több megyei lap van egy kézben, hanem az, hogy minden megyében csak egy napilap van. (Debreczeni József MDF-politikus, Vas Népe, 1992. november 27.)

A Fidesz nem tud és nem is akar beavatkozni a megyei sajtóstruktúrába. Egy ilyen vállalkozás nemcsak sok pénzbe kerülne, hanem kudarcra is lenne ítélve. (Szájer József Fidesz-politikus, Kisalföld, 1999. március 12.)

Gratulálok a Fejér Megyei Hírlapnak és mindenkinek, aki Székesfehérváron a nyilvánosságban dolgozik. A gratuláció alól csak kevesen kivételek, de ők tudni fogják majd, hogy rájuk gondoltam. (Orbán Viktor miniszterelnök a 125 éves fehérvári sajtóról, Fejér Megyei Hírlap, 1999. július 1.)

A megyei sajtó legfeljebb az adott terület lakosságát célozza meg. A kisebb piac miatt sem húzhat erre vagy arra, minden körülmények között pártatlannak kell maradnia. (Szabó Miklós debreceni sajtómenedzser, az Inform Média ügyvezetője, Médiapiac.com, 2006/5.)

A megyei lapok megszerzése annyira fontos volt, hogy szakmailag nem készültek fel rá. (Klecska Ernő székesfehérvári újságíró, az FMH volt munkatársa, 24.hu, 2018. május 3.)

Én a Mediaworks-től kaptam egy ajánlatot a Lapcomra. Mivel én ezt üzleti vállalkozásnak tekintem, a felkínált összeget néztem, ami megfelelő volt ahhoz, hogy eladjam. (Andy Vajna filmmenedzser, a győri Kisalföld és a szegedi Délmagyarország tulajdonosa, Index.hu, 2018. december 10.)

Hiába tűnnek őskövületnek ezek a sajtótermékek, összességben még mindig nagyon sok embert érnek el, akiket máshogy nehéz megszólítani. (Józing Antal szombathelyi újságíró, Nyugat.hu, 2019. február 12.)

komment
süti beállítások módosítása