Médianapló

Médianapló - Három dél-erdélyi fiú a zöldhatárról

2020. augusztus 30. 09:44 - Zöldi László

Ismerős hangra ébredtem. Tegnap este belealudtam a rádiókabaré végébe, és ma reggel, fél hét körül a barátom orgánuma ébresztett föl. A napra pontosan nyolcvan éve aláírt bécsi szerződésről beszélt, amely Észak-Erdélyt visszaadta Magyarországnak. Az interjúalanyt idestova fél évszázada ismerem. Bodo Barna a bukaresti Ifjúmunkás dél-erdélyi tudósítója volt, és a hetvenes évek elején vele barangoltam végig Romániát.

Aztán 1989 őszén megjelent a Nemeskürty-monográfiám, amelyben egy életmű ürügyén a legutóbbi fél évezred történelmi vitáit tekintettem át. Dedikáltam Barnának egy példányt, de mert a könyv tiltólistán volt a határ túlsó oldalán, egy évre eltiltották a külföldre utazástól. Szerencsére közbejött a forradalom, amely elsodorta a szilenciumot, őt pedig Tőkés László temesvári környezetéből az RMDSZ alelnöki székébe emelte. Szerencsére nem maradt hivatásos politikus, hanem a szórvány témakör talán legjobb magyar szakértőjévé képezte ki magát. Ebbéli minőségében szólaltatták meg a Magyar Rádióban arról, ami alapvetően befolyásolta a sorsomat.

A szórványkutató politológus arról is beszélt, hogy Dél-Erdélyből körülbelül 200 ezren szöktek át a magyar fennhatóság alá. Azt már én fűzöm hozzá, hogy köztük volt a majdani apám is. Épp be akarták sorozni a román hadseregbe, de ha már harcolni kellett, a magyar vezényszavakat választotta. A szovjet hadifogságból nem térhetett vissza a szülőfalujába, mert katonaszökevénynek számított. A határ innenső oldalán telepedett le, megnősült, majd egy fia született, aki most eltűnődik a bécsi döntés két másik következményéről is. Apám ugyanis az unokatestvéreivel szökött át a zöldhatáron.

Tamás Bandi bácsi még Békésben elbúcsúzott tőlük. Szülőfalujától húsz kilométernyire lett belőle agronómus, és évtizedekkel később, templomépítés közben a rosszul felépített fal dőlt rá. Erdődy Feri bácsi szintén agronómus lett, ám egy Balaton környéki téeszben. A kilencvenes évek közepén halt meg, amikor már apám is betegeskedett. Ezért kért meg arra, hogy helyette menjek el a temetésre, és a háznál megtartandó halotti toron számoljak be a három fiú tanulságos sorsáról. Akiket egyébként úgy ismertem meg, hogy a hatvanas évektől amíg bírták egészséggel, halottak napján találkoztak a partiumi Erdőhegy református temetőjében.

Megkoszorúzták az ősök sírját, utána pedig beültek Baranyai Gyuri bácsi kocsmájába. Szájtátva hallgattam őket, és nem gondoltam, hogy egyszer még írok is róluk.  

komment
süti beállítások módosítása