Médianapló

Médianapló - Hogyan szabadultak meg médiumaiktól a hazai és a külföldi befektetők?

2020. július 17. 09:29 - Zöldi László

Tamás Gáspár Miklóst 1974 óta tartom számon. Akkor jelent meg Kolozsvárott a Szövegek és körülmények, az elmélettel foglalkozó erdélyi fiatalok gyűjteményes kötete. Néhány év múlva áttelepedett hozzánk, és fontosnak véltem, hogy a tanítványaim meghallgassák. Nevének kezdőbetűi ugyanis fogalommá váltak, Hajós András pedig így jellemezte: „Magyarország öt legokosabb embere közül három TGM.” (168 Óra, 2019.09. 26.) Az elismerésből csipetnyi irónia is kiérezhető.

A háromnevű filozófust és közírót tegnap Bolgár György szólaltatta meg klubrádiós műsorában. A nyilvánosság aggasztó állapotát úgy vázolta Tamás Gáspár Miklós, hogy a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz „600” szerkesztőség csatlakozott, ráadásul a tulajdonosok „ingyen” ajánlották föl a portfóliójukat. A két idézőjelbe tett szót érdemes górcső alá venni. Már csak azért is, mert Dr. Varga István, a KESMA első kuratóriumi elnöke szerint „Újabb és újabb felajánlások jöttek.” (Behir.hu, 2019.02.04.) Ezt sulykolta a kormánypárti sajtó is. Egy médiakutató összeszámolta a bekebelezett szerkesztőségeket, és a 476-os szám jött ki.

Azóta másfél év telt el, és a 600 nemcsak azért indokolatlan, mert túl sok. Ennél nyomósabb okom is van. A koronavírus járványra hivatkozva a kesmás lapokat működtető Mediaworks a hét minden napjára jutó füzetek közül megszüntette az egészségügyi Jól vagyok-at, a gasztronómiai Mindmegette-t, a retro Népsport-ot és a lakberendezési Otthon vagyok-ot. E mellékletek családi jelleget kölcsönöztek a 18 megyei és 1 városi napilapnak. Vagyis ama bizonyos 476 aligha nőtt, inkább csak csökkent. Következésképpen az is elég, ha a kormányzati sajtó túlsúlyát 400 és 500 közé tesszük. 

Ami a csatlakozás önkéntességét és az ingyenes felajánlást illeti, van egy árulkodó mozzanat. Andy Vajna, az Amerikából hazatelepült filmproducer halála előtt néhány héttel interjút adott: „Én a Mediaworks-től kaptam egy ajánlatot a Lapcomra. Mivel én ezt üzleti vállalkozásnak tekintem, a felkínált összeget néztem, ami megfelelő volt ahhoz, hogy eladjam.” (Index.hu, 2018.12.10.) A gazdasági újságírók szerint 6 milliárd forintot értek a lapjai, a „megfelelő összeg”, amelyet kapott értük, nem lehetett sokkal kevesebb. Vajon ennek alapján elképzelhető, hogy a 20 millió forintos alaptőkével létrehozott KESMÁ-nak a 476 szerkesztőség hajdani tulajdonosai csak úgy felajánlottak 30 milliárd forintra becsült vagyont?

komment
süti beállítások módosítása