Médianapló

Médianapló - Mihez kezdjünk a lakásba szorult kisdiákokkal?

2020. március 22. 10:19 - Zöldi László

Végre megszólalt a digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos. Főnöke, a miniszterelnök március 13-án, pénteken este negyed tízkor jelentette be, hogy hétfő reggeltől bezárja az iskolákat. Czunyiné Dr. Bertalan Judit pedig egy hét múlva állt szóba a Népszava munkatársával. Az újságíró úgy jellemezte, hogy „megtörte a csendet”. Czunyiné felsorolta, hogy az oktatási kormányzat hány számítógépet bocsátott az iskolák rendelkezésére, és hogy milyen digitális programok tölthetőek le.

Voltaképpen imponáló számokat említett, csakhogy bezárták az iskolákat, és a legtöbb helyen szüneteltetik tevékenységüket a könyvtárak meg a közösségi házak is. A hatalmon lévők nem számítottak arra, hogy a gyerekek otthon csücsülnek. Aligha véletlen, hogy a Népszava március 21-i (tegnapi) számában megszólalt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke is. Nem vonta kétségbe az oktatási kormányzat digitális szándékát, szerinte azonban félrement az egész, mert „elsősorban az okostelefonra fókuszálva kellett volna fejleszteni”. Azt már én fűzöm hozzá, hogy 5,3 millió okostelefon pittyeg országszerte. Felfutására jellemző, hogy 2017 és 2019 májusa között 800 ezer darabot vásároltunk belőle.

Tegnap Messengeren bejelentkezett az egyik kedves tanítványom, aki tanárként dolgozik. Beszámolt az első otthoni hét tapasztalatairól. Északkelet-magyarországi falujukban nemcsak munkahelyét, az általános iskolát, hanem a könyvtárt is bezárták, ezért kevés asztali számítógép használható. Szerencsére „A szülők költenek okostelefonra, de nem biztos, hogy megfelelően használják.” Ami pedig az iskolásokat illeti, „egy hét alatt beigazolódott, hogy a tanulóink nagyobb százaléka nem tud keresni, nem tud egy linket megnyitni és másolni”. Szerinte a helyzet kulcsa az, hogy először a szülőket kéne megtanítani a digitális médiumok, például a Facebook használatára. Leginkább az okostelefonban rejlő lehetőségeket nem sikerült eddig kihasználni.          

Így állunk most, 2020 márciusában, a koronavírus-járvány kellős közepén - nem föltétlenül egy 1,7 milliós világváros nézőpontjából látva a digitális fejleményeket. Szakembereket és intézményeket hajszoló, noszogató, ösztökélő, sürgető, szorongató nyomás alatt van a magyar társadalom két legelhanyagoltabb alrendszere, az egészségügy és az oktatás. Vajon megbirkóznak-e a csúcsterheléssel, ha normális körülmények között sem voltak képesek ellátni a faladatukat?   

6 komment
süti beállítások módosítása