Médianapló

Médianapló - Kövér László mondta-e, hogy "Csuhások térdre, imához!"?

2019. december 17. 10:09 - Zöldi László

Témám szokott lenni, vajon milyen valóságalapjuk van a városi legendáknak. Az egyik az, hogy a rendszerváltás utáni első országgyűlés legkisebb ellenzéki frakciója miként gúnyolódott a legkisebb kormánypárton. Azt soha senki nem vonta kétségbe, hogy a Fidesz-politikusok a címben idézett mondással adtak hangot KDNP ellenes érzelmeiknek. A tisztázandó kérdés az, hogy ki vezényelte a kórust.

A parlamenti jegyzőkönyv szerint Andrásfalvy Bertalan, az Antall-kormány kultuszminisztere 1992. február 25-án kifejtette: „Amikor a kereszténydemokrata oldalról valamilyen vallásos vagy az egyházzal kapcsolatos megnyilvánulás hangzik el, akkor itt, mögöttem a frakcióvezető elkiáltja: imához, vagy énekeljük el a Himnuszt.” Mögötte a Fidesz frakciója ült, és a vezetőjét Orbán Viktornak hívták. Arra azonban nem találtam hiteles forrást, hogy csakugyan ő vezényelte volna a kórust. Ezért összegeztem néhány hete, október 28-án: „Amíg ilyen dokumentum nem tűnik föl, az Orbán pálfordulására utaló mondást szóbeszédnek, vándormotívumnak, városi legendának minősítem.”

Másnap 14.36-kor hozzászólás érkezett. FN ezt írta: „De bizony mondta. Ott voltam és hallottam, közelről.” Némi iróniával válaszoltam neki: „A forrás közismert, úgy hívják, hogy FN.” Az álneves kommentelő nem sértődött meg, hanem október 30-án, 7.41-kor így reagált: „Frakciótársa voltam.” A Fidesz 1990-94 közti képviselőcsoportjában 29-en fordultak meg, és egy Herczeg Sándor nevű politológus-blogger 2016-ban föl is térképezte, hogy azóta mi történt velük. Ennek alapján nem volna nehéz kinyomozni, hogy a hajdani frakciótagok közül ki írhatta az idézett sorokat egy németországi e-mail címről. Tiszteletben tartom azonban, hogy háttérben akar maradni. Ezer oka lehet rá.

Most mégis felötlik az október végén nyitva hagyott kérdés, tegnap ugyanis a Heti TV-ben megszólalt Horn Gábor. A volt SZDSZ-politikus (a Republikon-intézet alapítója) mellékesen közölte Kövér Lászlóról: „Én magam láttam annak idején, a parlamentben kidagadt erekkel üvölteni, hogy Térdre csuhások!”. Végre valaki, aki névvel vállalja, hogy szerinte ki vezényelte a Fidesz KDNP elleni kórusát. Valami mégis azt súgja, hogy ebben az ügyben nem ő mondta ki az utolsó szót. Lehetséges, hogy még mindig nem oldottuk meg az egész nemzetet foglalkoztató kérdést, amely így fogalmazható meg: milyen előzményei vannak a hatalmat gyakorló két kormánypárt ellentmondásoktól se mentes kapcsolatának?  

50 komment
süti beállítások módosítása