Médianapló

Médianapló - Kálmán Olgának és Havas Henriknek lehet-e nyilvánosan hangoztatott véleménye?

2018. november 16. 10:53 - Zöldi László

Címes hírben olvastam, hogy a két tévészemélyiség visszatér a nyilvánosságba. A Nemzeti Televíziónak is nevezett N1TV-n Perjés Zoltán moderálásában lesz egy Saller című műsor, amelyben Balogh Gábor, Bencsik Gábor, Gulyás Balázs és Para-Kovács Imre társaságában beszélgetnek közéleti kérdésekről. Ismeretségi körömben már meg is indult róla a vita.

Sokak szerint bizonyára Vona Gábor intézte el, hogy Havas Henrik egyévnyi és Kálmán Olga félévnyi „pihentetés” után ismét a nyilvánosság elé léphessen. Elvégre az előbbi könyvet írt a Jobbik akkori elnökéről, az utóbbi pedig számtalanszor készített vele interjút. Azt is hallottam persze, hogy szégyellhetik magukat, mert beülnek a kétes múltú, sőt „neofasiszta” tévébe. Az első fenntartáshoz annyit fűznék, hogy Vona Gábor közreműködése vagy megfelel a valóságnak, vagy nem. A másodikhoz pedig azt, hogy ha érdekes és tisztességes hangvételű lesz a vitaműsor, akkor kevésbé kínos, hogy a Jobbik házi tévéjében hangzik majd el.

Mellesleg az asztaltársaság publicisztikai szempontból nem rossz. Akinek közülük az értékrendje gyökeresen eltér az enyémtől, attól is figyelemre méltó publicisztikákat olvastam-hallottam, néha meg is győzött az igazáról. Kálmán Olga és Havas Henrik reaktiválásával más gondom van. A nálunk fejlettebb demokráciákban elképzelhetetlen, hogy műsorvezetők (moderátorok) a publicisztika (nyilvános véleménymondás) műfajában jeleskedjenek. Az ottani magán- és pláne közmédiumok úgy fizetik meg a műsorvezetőket, hogy ne kelljen publicistaként is eltartani magukat és családjukat.

Az újságíró attól lesz jó publicista, ha megnyilvánulásaiból kirajzolódik a politikai (közéleti) értékrendje. És attól lesz jó moderátor, ha kérdéseiből, közbeszólásaiból nem bontakozik ki az ideológiai értékrendje. Mindazonáltal a konkrét ügyben nem ítélkeznék, inkább csak tűnődnék. Ahhoz ugyanis, hogy az imént felvázolt szakmai-erkölcsi álláspont érvényesülhessen az itthoni nyilvánosságban, olyan médiaszemléletre és kereseti viszonyokra volna szükség, mint tőlünk nyugatra.

Azért kellene jól megfizetni a publicistákat, hogy ne fanyalodjanak a merőben más beidegződéseket, például a kiegyenlítő hajlamot és visszafogottságot kívánó moderálásra. És azért kéne busásan javadalmazni a műsorvezetőket, hogy véletlenül se jusson eszükbe elszegődni olyan adásokba, ahol kifejezetten a véleményükre tartanak igényt.         

27 komment
süti beállítások módosítása