Médianapló

Médianapló - Nexusban van-e a textus?

2018. február 22. 10:23 - Zöldi László

Ma reggel Böcskei Balázs szólalt meg egy tévéműsorban. A politikai elemző ezt találta mondani: „Nagyon sokan az offline térből értesülnek a politikáról.” Okfejtése továbbgondolásra késztet.

Bár igaz, mégis túl egyszerű volna úgy értelmezni az offline-t, hogy az online ellenkezője. Az online ugyebár bekapcsolást, valamibe való bekapcsolódást, folyamatos jelenlétet sejtet. Online ama embertípus, aki falja a híreket, és már nem napra, hanem órára, sőt percre is kész a fejleményekből. Ellentétben a hagyományos (kapcsolat nélküli, lekapcsolt, kikapcsolt), vagyis offline sajtó olvasójával, aki megelégszik azzal, hogy a másnapi újságban értesül arról, amit az este tízes lapzárta után reggel a kezébe vesz. Az offline mégsem csupán a lapozható, szagolható újságot jelenti. A papír alapú sajtónak ugyanis van már online kiadása, mely a lapzárta után érkezett híreket is tartalmazza.

Böcskei Balázs nexusba (kapcsolatba) helyezte a textust, amidőn idézett mondandójához fűzte, hogy offline-ról szólván leginkább az utcai plakátokra gondolt. Az óriásplakátokról azért mondott le a legtöbb ellenzéki párt, mert a helyeket egy Fidesz-közeli cégtől kellett volna megrendelnie, mely már előnyben részesítette a kormánypártokat. Vagy a Simicska-féle cégtől, amely legszívesebben a Jobbiknak kölcsönöz köztéri felületet. (Bár néhány órája arról is értesültem, hogy az LMP szintén bérelt tőle háromszáz plakáthelyet.) Ebben az összefüggésben nincs offline-abb, mint a plakát, amelynek még csökevényesek a digitális elágazásai. Róla leszokni azt jelenti, hogy az ellenzéki pártok csakugyan lemondtak a papírra nyomtatott közlés lehetőségeiről.

Ezt a fényűzést nem engedték meg maguknak a kormánypártok. Például tokkal-vonóval megvásároltatták a megyei sajtót, amelynek vannak ugyan online kiadásai, de azok lényegesen kevesebb olvasóhoz jutnak el, mint az országos terjesztésű újságok netes szolgáltatásai. Összehasonlításul: a hajdani Népszabadság Online-t naponta hetvenezren olvasták, egy kisebb megyei lap digitális kiadását most öt-tízezren, egy nagyobbét legföljebb húszezren. A kormánypártok a hagyományos (offline) sajtóra helyezik tehát a hangsúlyt, az ellenzékiek pedig az online, vagyis a fogyasztókkal folyamatosan kapcsolatot tartó médiumokra.

Az országgyűlési választáson nemcsak pártok versengenek, hanem médiahelyzet-értelmezések is. Április 8-án dől el, vajon az online vagy az offline bizonyul-e hatékonyabbnak.              

6 komment
süti beállítások módosítása