Médianapló

Médianapló - Mit jelent a nemzeti konzultációt igenlő hirdetés a Népszavában?

2017. március 29. 11:11 - Zöldi László

Akik aggódtak a patinás napilapért, leginkább abban vélték fölfedezni az elpuhulás lehetőségét, ha esetleg kormányzati hirdetéseket közöl. Ez ma megtörtént. Egész oldalnyi politikai reklám látott benne napvilágot „Állítsuk meg Brüsszelt!” szöveggel, a hajtás alatt pedig ez olvasható: „Nemzeti Konzultáció 2017”. Egy ilyen hirdetés körülbelül egymillió forintot kóstál. Ha egy évente 317-szer megjelenő országos újság veszteséges, akkor naponta mintegy egymillió forintnyi hiányt „termel”. Vagyis a mai hirdetés egy teljes napra tehermentesíti a Népszavát. Vajon megéri?

Hargitai Miklós a dilemmát így fogalmazta meg a publicisztikai rovatban: „Az értelmetlen konzultációról szóló hirdetésnek van-e helye egy kormánykritikus napilapban?” Azt felelte, hogy „a magyar sajtó egy része a kormányzati reklámokért rég feladta az elveit és tisztességét”. Majd ellentétben a saját válaszával, azt is hozzáfűzte, hogy „Azért az újságoldalért, amit a kormány kifizet, övé a felelősség, az összes többiért viszont továbbra is a miénk.” Alighanem azért fogalmazott többes szám első személyben, mert a Népszava egyik szerkesztője a három közül. Sőt, nemcsak a kollektíva álláspontját képviseli. Lévén a MÚOSZ nemrégiben megválasztott elnöke, a legnépesebb újságíró szervezet álláspontja sem állhat távol az övétől.

E Médianapló bejegyzései tanúsíthatják, hogy mindig elismeréssel adóztam Hargitai kolléga környezetvédelmi és médiapolitikai témájú megnyilvánulásainak. Komoly ember, aki tudja, hogy mit beszél. Ezúttal azt olvastam ki a soraiból, hogy a kitűnő publicista, Tamás Ervin örökbecsű mondatával próbálta feloldani a nyilvánvaló ellentmondást: „A hirdetők nem lapot vesznek, csak helyet a lapban.” (Népszabadság, 1996. augusztus 3.) Ismerjük a Népszabadság sorsát. 2010 óta a kormányzati hirdetések nem ellensúlyozták a veszteségeit, ráadásul kikezdték a hitelességét, és tavaly október 8-án nem is mentették meg az Orbán-kormány bosszújától.

Nem azt állítom persze, hogy a Népszava szintén elindult ezen az úton. Erre egyetlen kormányzati hirdetés közlése még nem bizonyíték. Azt azonban nem értem, hogy a szerkesztőségnek mi szüksége van az értékrendjével ellentétes közlemény megjelentetésére, ha az új tulajdonos, aki egyébként az MSZP volt pénztárnoka 1,1 milliárd forintot adott a működtetésére. Ha csak az nem, hogy a tőkeemelés kamu, és Hargitai Miklós szerette volna 144 éves lapját megmenteni a tengődéstől. 

2 komment
süti beállítások módosítása