Médianapló

Médianapló - Az utolsó hónap

2016. október 30. 09:51 - Zöldi László

A huszonkilenc felsőoktatási tanévből tizenötöt a nyíregyházi főiskolán töltöttem. Az ország talán legamerikásabb campusán lettem úgynevezett Intercity-professzorból rendes tanár, mert nemcsak a média magyarországi történetét adtam elő, hanem részt vehettem az újságíró-képzésben is. Azóta minden hónap végén megnézem a hajdani tanítványok digitális gyakorlóhelyét.

A fővárosban szerkesztett Klubháló 2004 nyarától kölcsönzött teret a diák-újságíróknak, és 2011 júniusában fogta vissza a működését. Ma reggel vettem észre, hogy a rendszergazda elszúrt rajta valamit. Úgy rekonstruálta az utolsó hónapbeli olvasottságot, hogy akaratlanul is eltörölte a világháló egyik előnyét: a netezők utólag jócskán növelhetik a cikkek olvasottságát. Emlékszem például arra, hogy háromezer fölé emelkedett Havasi Zsófié. A sátoraljaújhelyi lány Budapesten egy ösztrogén partyra csodálkozott rá, ezt a címet adta az élménybeszámolónak is, amely fél évtizede még „csak” 908 érdeklődőt vonzott.

A másik Zsófi, Nagy akkor már az RTL Klub híradójának dolgozott. Így jutott el Gyöngyöspatára, ahová Jobbik közeli „véderősök” érkeztek, hogy furkósbottal neveljék meg a helybéli romákat. Ami nem fért bele a másfél-kétperces híradórészletbe, azt megírta a Klubhálónak. 342 érdeklődőt vonzott, azóta azonban a kétezret is meghaladta az olvasottsága. Hadas Bianka mintha akkoriban költözött volna Nyírtelekről Kisvárdára, és a nagymama baromfiudvarát írta le. Két veterán kakas viaskodott a hölgycsirkék búbolási jogáért, a kiskakas pedig azt leste, hogy mikor fáradnak el. Az életkép 202 érdeklődőt vonzott, nemrégiben viszont már ezerötszázra tett szert, sokan ismertek ugyanis Orbán Viktorra, Gyurcsány Ferencre és Vona Gáborra.

A debreceni Balogh Zsuzsa rólunk, a „digitális vének”-ről tűnődött, és az offline meg az online újságírás közti különbségeket feszegette. Akkor 275-en olvasták el, azóta több mint ezren, ráadásul Zsuzsi kitanulta a mesterségünket. S hogy egy fiú is szóba kerüljön, a sportújságírónak készülő Perje Sanyi az idegenlégiósnak állt Dzsudzsák Balázs és Hanga Ádám esélyeit latolgatta. A focista sokat keres, és megy lefelé, a kosaras kevesebbet, és megy fölfelé, a szerző pedig a hajdani 146 olvasó helyett csaknem ezret könyvelhetett el. Az utolsó hónap terméséből följegyeztem még néhány tanítvány nevét és témáját, mindazonáltal kifutottam a harmincsornyi terjedelemből. De legalább az ügyetlen rendszergazda „jóvoltából” nosztalgiázhattam egy kicsit.

komment
süti beállítások módosítása