Médianapló

Médianapló - Blog-e a digitális napló?

2015. április 09. 10:54 - Zöldi László

Tanítom a kommunikációs technológiák történetét. Kétszer negyvenöt percet szoktam beszélni az internetről, és belefér az a néhány kiegészítés, amelyre az Index egyik szerzője hívta fel a figyelmet.

VPS Olivaw számba vette a világháló magyar elsőit. Az első portált, netcelebet, netrádiót, domaint, weboldalt, az első Facebook-használót (egy kosárlabdázó lányt, aki Zuckerbergék tanulótársa volt a Harvard-egyetemen). Volt, amelyikről tudtam, és voltak, amelyekről nem - az utóbbiakat beépítem majd az előadásba, említve persze a forrást is. A cikkíró biztat bennünket arra, hogy ha kihagyott volna, vagy rosszul tud valamit, akkor szóljunk hozzá. Ezennel jelentkezem, bár nem is annyira pontosításra, mint inkább tűnődésre.

A figyelemre méltó cikk szerzője „a kitartó” fisher99-et véli az első magyar bloggernek, mert „tizenharmadik éve alkot rendületlenül”. Nos, a Médianaplót, amelybe éppen most írom a 4847. bejegyzést. 2002. január elsején indítottam, azóta egyetlen napot sem hagytam ki, ez tehát a rovat tizennegyedik évfolyama. Kétfajta értelemben is első lehetne: a sorozat hosszúsága és teljessége miatt. Mégse vinném túlzásba a berzenkedést, nem vagyok ugyanis biztos abban, hogy blogot írok, ráadásul blogger is vagyok. A cikk szerzője is hangsúlyozta, hogy mindkét fogalom sokféleképpen határozható meg, de azt már én fűzöm hozzá: ha a nélkülözhetetlen ismérvek közé tartozik, hogy a digitális naplóban link is legyen, akkor a Médianapló csakugyan nem blog. Nem mintha technikai akadálya volna.

A papír alapú sajtóból érkeztem a világhálóra, itthon kinyomtatott, lapozható, szagolható kötetek vesznek körül - a könyvet tartom egy alkotó életforma összegzésének, kiteljesedésének. Miközben a harmincsornyi bejegyzéseket írtam a kommunikáció szakos diákoknak, eleve abból indultam ki, hogy a legjobban sikerültekből összeállítok egy könyvet, márpedig a papír alapú kötetbe nem férnek bele a linkek. Akkoriban még nem gondoltam arra, hogy egyszer majd csaknem ötezerre rúg a bejegyzések száma, és több könyv is kitelne belőlük. Arra pedig végképp nem, hogy a szándékomhoz jobban illett volna az e-könyv linkestül.

Akár lehetnék is az első magyar blogger, ha biztos volnék benne, hogy blog az, amit művelek. Mindazonáltal azért neveztem el Médianaplónak, mert inkább világhálón megjelenő naplónak vélem. Ami ugyanazt jelenti persze, mint a blog, csak éppen magyarul van, és kacérkodik a maradandósággal.

komment
süti beállítások módosítása