Médianapló

Médianapló - Nem mindegy, hogy kik állnak mögötte?

2014. szeptember 06. 09:39 - Zöldi László

Tegnap este vagy húsz percig nézhettük Falus Ferenc arcát az ATV-ben. Szegény doktor fáradt ember benyomását keltette, ami nem jó ajánlólevél egy választási kampány első felében. Metakommunikációjából azt olvastam ki, hogy megbánta, amibe belefogott, de ha már elkötelezte magát, végigcsinálja.

A beszélgetésből kiderült, hogy amit mi házi videónak véltünk, az házilagosan készült ugyan, de valójában családi. A kamerát a felesége tartotta, a vizes vödör tartalmát a lánya zúdította a fejére, a zuhétól megijedt és sírva fakadt kisfiú az unokája, és még a háta mögött bóklászó ló is a családhoz tartozik, mert a felesége edzi, a kisunokája pedig meg-megüli. A főpolgármester-jelölt próbálkozott egy bágyadt magyarázattal, hogy négyszázezren látták a világhálón, és ez sikernek számít. Bár félő, hogy a dilettáns felvétel rányomja bélyegét a kampányra, mégis volt valami, ami némi derűlátásra adott alkalmat.

Néhány napja a nyilatkozó Falus doktor mögött feltűnt jelmondatban három helyesírási hibát fedeztem föl, utólag azonban előnyére válik, hogy igei állítmányt is tartalmazott. Vagyis a jelölt hadilábon áll a helyesírással, de legalább nem ment el a józan esze. Tudja, vagy legalábbis érzi, hogy a köznapi tudat szférájában élő embereket csak olyan mondattal foghatja meg, amely mozgósító erejű. Erre ugyanis a fogalmak alkalmatlanok. Arra valók, hogy egy korábbi szakaszban összefoglalják a kampányoló mondandóját, és fölkeltsék a fogalmi gondolkodású értelmiségiek figyelmét. Utána jön az aprópénzre váltás: olyan mondatok kitalálása, melyek velősek, ráadásul igei állítmányt tartalmaznak. (A kampányokat gondosan kidolgozó Fidesz jelmondatai szinte kivétel nélkül ilyenek.)

A borzalmas videó hatására Falus Ferenc magánstábját zárójelbe tették az őt jelölő pártok, és immár szakemberek állnak mögötte. Amidőn tegnap bejelentette a programját, három szóval foglalta össze az elképzeléseit: „biztonság, innováció, számonkérhetőség”. A Népszava tudósítója röstellte az új stáb ügyetlenségét, és ma reggelre a harmadik fogalmat „átláthatóság”-gal helyettesítette, mert könnyebben megjegyezhető. Középen viszont ott maradt az a fránya innováció, melynek jelentésén éppen most töri a fejét négyszázezer internetező. A baloldali főpolgármester-jelölt egy hónappal a helyhatósági választás előtt ott tart tehát, hogy hivatásos kampánystábja megrekedt a fogalmaknál. Késésben van, és ez nem sok reménnyel kecsegtet.    

12 komment
süti beállítások módosítása