Médianapló

Médianapló - Mit kezdjünk a hülye olvasókkal?

2014. február 22. 11:38 - Zöldi László

Péntek Orsolya, az Oroszlános Udvar című kulturális portál szerkesztője azt is fejtegette egy interjúban, amellyel tegnap más összefüggésben foglalkoztam, hogy „Inkább legyen tíz értő olvasóm, mint ötvenezer hülye.” Olykor engem is megkísért ez a gondolat, amidőn böngészem a kommentelők zsigeri megnyilvánulásait. Az ötvenezres szám mégis tiszteletet ébreszt bennem.

Tavaly szeptemberben volt egy bejegyzésem, amely a Blog.hu kimutatása szerint 56338 kattintást mondhatott a magáénak. Akad persze olyan médianapló is, amelyet százan kísérnek figyelemmel, és őszintén szólva nem ismerem ki magam az értő meg a hülyeségre hajlamos olvasók között. Vajon mi emelte ki ama szeptemberi jegyzetet a többi közül? Miért váltott ki csekélyebb érdeklődést például a tegnapi, amelyben pedig fontos témát pendítettem meg? Nincs köztük olyan színvonal-különbség, amely indokolná az érdeklődés meglódulását vagy lanyhulását. Úgy rémlik, a digitális hatáselemeket még tanulnom kell.

Azt viszont észrevettem, hogy az dobja meg az olvasottságot, ha utánközlő portál veszi át a bejegyzést, az Index vagy a Mandiner. Ilyenkor az a benyomásom, hogy kevésbé fontos témák részesülnek zavarba ejtő figyelemben, és fontosabbak maradnak pártában. Csakhogy negyven éve művelem a szerkesztést, és tisztában vagyok azzal, hogy milyen sok benne a szubjektív mozzanat, ezért aztán tudomásul veszem a digitális szerkesztők értékítéletét.

Ráadásul november közepe óta a Blog.hu bevezetett egy újítást. Ha számláló rendszere nem is tekinti át az olvasottság minden forrását, napról napra közre ad egy számot, amelyből megtudom, hogy a régebbi írásokra hányan kattintottak. A világhálón naponta harminc-negyven letöltés növeli a bejegyzések visszamenőleges olvasottságát. A Médianapló korábbi lelőhelyén, a Klubháló.hu-n éppen ma reggel érte el a 172 ezret. S mert kilépéskor, 2011. június 30-án rögzítettem a letöltések számát, kiszámítható, hogy az azóta eltelt 966 napra 37526 pótlólagos kattintás jutott. Ez napi átlagban 38,9. Attól válik érdekessé az összehasonlítás, hogy e szakmai rovat új helyén, a Blog.hu-n napi 41 visszamenőleges letöltést könyvelhet el.

A pótolvasással nem versenyezhet a nyomtatott sajtó. Néhány hónapja a könyvtárban kikértem az egyik napilap 1989-es évfolyamát. Találtam benne egy publicisztikát, amelyet negyedszázad múltán úgy olvastam, mintha nem is én írtam volna. Elég jónak találtam - miután egy pengével óvatosan szétszálaztam a szélén felvágatlan oldalpárt.         

41 komment
süti beállítások módosítása