A Nagykörút és a Baross utca sarkán futottunk össze. Politikus, még az egyetemről ismerem. Egyik olvasóm, és feltűnt neki, hogy ebben a rovatban foglalkoztam a megyei sajtóval. Azt firtatta, hogy a választási kampányban akkor jár-e majd jobban, ha országos napilapban szólal-e meg, vagy ha megyeiben. Itt válaszolok neki. Kapóra jött a tegnapi jegyzetben említett interjú, melynek mondandóját grafikon is értelmezte az országos napilapok olvasottságáról.
Elöljáróban érdemes rögzíteni, hogy a Vas Népéből 44 ezer példányt adnak el naponta, a Zalai Hírlapból 42 ezret, csaknem ugyanennyit a Fejér Megyei Hírlapból és 36 ezret a Veszprémben szerkesztett Naplóból. A szombathelyi újságot a Vas megyében élő 15 év fölöttiek 72,7 százaléka (!) veszi kézbe. Az országos napilapok olvasottsága pedig ez: Blikk (12,4 százalék), Bors (4,1), Metropol (3,8), Népszabadság (2,7). A számsor Zala megyében: ZH (54,4), Blikk (7,5), Bors (3,1), Metropol (5,1), Népszabadság (0,8). Fejér megyében: FMH (52), Blikk (8,4), Bors (3,4), Metropol (2,5), Népszabadság (2,3). Veszprém megyében: Napló (43,1), Blikk (8,5), Bors (2,9), Metropol (6,4), Népszabadság (1,4 százalék).
A számok magukért beszélnek, ezért inkább az elemzésből kimaradt országos napilapokra összpontosítanék. A négy dunántúli megyében kimutathatatlan volna az olvasottságuk, ha csupán az eladott példányokat vennénk figyelembe. De ha az online kiadások hatását is vizsgálnánk, a Magyar Nemzet, a Népszava és a Magyar Hírlap szintén értékelhető volna. A Népszabadság Online-ra sokan kattintanak országszerte, nem sokkal marad le a Magyar Nemzet Online. Más a helyzet a Népszavával és a Magyar Hírlappal. A legpatinásabb magyar napilap digitális változata szerintem jó, bár még mindig azt sínyli, hogy fizetőssé tették (Már megint nem kell érte fizetni.) A Magyar Hírlap online kiadása nem volt ugyan fizetős, csak éppen regisztráltatni kell magunkat, hogy a cikkek teljes szövegét olvashassuk. Ez macerás, és sokan ódzkodnak is attól, hogy adataik hozzáférhetőek legyenek.
Ha sikerülne együtt kezelni a nyomtatott és a digitális olvasottságot, a Népszabadság iránti érdeklődés magasabb értéket mutatna, és a másik három politikai jellegű napilap országos hatását is számmal jelezhetnénk. A politikus ismerőst pedig nem beszélném le arról, hogy országos napilapban szólaljon meg, a megyei újságok mégis hatékonyabban adhatják közre a választási kampányban korántsem mellékes politikai üzeneteit.