Médianapló

Médianapló - Hány szavazóra hat a nem kormánypárti média?

2013. november 16. 10:30 - Zöldi László

Sikert jósolok Debreczeni József új könyvének. A fideszes rablógazdálkodás című kötetből részletek láttak napvilágot különböző újságokban, a szerzővel tévé- és rádióinterjúk készültek, egyszóval működik a beharangozás. Körülbelül félmillió emberhez jutottak el az információk, és bár a legtöbbjük rosszabbul él, mint néhány esztendeje, azért lesz még fizetőképes kereslet az érdekesnek ígérkező elemzésre.

 

Kívánom a közírónak, hogy így legyen. De akkor mihez kezdjünk a minapi megállapításával? Ezt mondta ugyanis: „A tömegkommunikáció 80-90 százalékát uralja a fideszes médiabirodalom.” Ahol aligha  harangozzák be a könyvét, legföljebb elmarasztaló kritikát írnak róla - igaz, ez is kedvet csinálhat az olvasáshoz. Ha pedig van igazság Debreczeni József megjegyzésében, akkor módosítanom kell az első bekezdésben foglaltakat. Inkább csak szerény sikere lehet a Fidesz országvezetési gyakorlatát már a címben is minősítő kötetnek.

 

Az a benyomásom, hogy a Debreczeni-féle becslés még mindig közelebb áll a valósághoz, mint az ellenzéki körökben közszájon forgó négy-öt százalék. Véleményformálók ennyire becsülik ama médiumok hatását, amelyekre a demokratikus ellenzéknek befolyása van. Nemrégiben Gyurcsány Ferenc fel is sorolta a számításba jöhető fórumokat: az ATV-t, a Klubrádiót, a Népszabadságot, a Népszavát, a 168 Órát említette, és hozzáfűzte, hogy „Gyakorlatilag a választók öt százalékának beszélünk.” Debreczeni azért fogalmazott óvatosabban, mert tisztában van például a megyei sajtó jelentőségével, amely éppen Gyurcsánynak kölcsönöz feltűnően nagy felületet. A két becslés közti különbség a média értelmezéséből adódik.

A hivatásos politikusok hajlamosak magukénak tekinteni a pártjukhoz közel álló médiumokat. A sajtót közelebbről ismerők viszont azokat a szerkesztőségeket is számításba veszik, amelyek egyik párt holdudvarába sem tartoznak. A közéleti személyiségnek érdekesen és pontosan kell fogalmaznia, hogy beengedjék a nyomtatott vagy digitális felületekre. A politikusok interjúiból az derül ki, hogy leginkább a baráti médiumokban fejtik ki álláspontjukat. Ott kevesebb kínos kérdéssel szembesülnek. Speciel Gyurcsány azon kevesek egyike, aki a jó- vagy rosszindulatú semlegességet tanúsító hasábokon-felületeken is szívesen látott vendég. Van érzéke az olvasók vonzásához. Ezért sem érthető, vajon miért emlegeti a szűken vett öt százalékot.       

26 komment
süti beállítások módosítása