Médianapló

Médianapló - Mire való az igei állítmány?

2017. április 05. 11:03 - Zöldi László

„Fizessenek a gazdagok!” - ezzel járja az országot a szocialisták miniszterelnök-jelöltje. Utcán áll le beszélgetni a járókelőkkel, mögötte gondosan odakészített molinó, rajta hatalmas betűkkel az említett jelmondat. Ha a szervezők nem centiznék ki a helyet, a csaknem kétméteres politikus eltakarná a szöveget. Botka Lászlóval már aligha történhet meg, ami szegény Kovács Lászlóval esett meg a kétezres évek elején.

A magyar szocialisták szokásuk szerint fogalmakkal kampányoltak, az egyik az IGAZSÁG volt, de a sajtósok olyan szerencsétlenül állították pártelnöküket a molinó elé, hogy a nagybetűs szóból kitakarta az I-t. Most viszont az MSZP olyan jelmondattal szólította meg a nyilvánosságot, amelynek tartalmát bőszen értelmezik ugyan a politológusok, újságírók és kommentelők, el kell azonban ismerni, hogy van benne igei állítmány: a fizessenek. Akik figyelemmel kísérik a szocialista párt kampányolását, tudják, hogy ez meglepő fejlemény.

Két évtized óta most először fordult elő, hogy az MSZP vezetői nem bírálták fölül a reklám-szakembereket. A köznapi tudat szférájában élő választópolgárokat ugyanis nem föltétlenül a fogalmi gondolkodás jellemzi. Ez nem a fogyatékosságuk, hanem az adottságuk. Aki ezt nem érti, annak mondandója aligha jut el hozzájuk. Nem vonom kétségbe persze, hogy egy baloldali pártnak elvileg jól áll a Nagy Francia Forradalom hármas jelszava, a szabadság, egyenlőség, testvériség, ám ezeket a fogalmakat igei állítmányokban kell feloldani, hogy közérthetőek és megfogadhatóak legyenek.

Aki ezt nem hiszi, nézze meg a politikai ellenlábasnál a szintén vitatható tartalmú jelmondatot. („Magyarország erősödik.”) A Fidesz választási sikerei nem kis mértékben a cselekvésre biztató, buzdító, késztető, motiváló, noszogató, sarkalló, serkentő, sürgető, unszoló igei állítmányoknak köszönhetőek. Vagyis annak, hogy miközben a politikusok határozták meg a kiválasztott fogalmakat, elfogadták a reklám-szakemberek választási részvételre ösztönző fogalmazásmódját, amely szinte kivétel nélkül az igei állítmányok használatában nyilvánult meg.

A teljesség kedvéért megemlíteném a harmadik esélyest, a Jobbikot is. Óriásplakáttal tapétázta tele az országot, rajta Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc erős vonásokkal elrajzolt fotógrafikája, a szöveg pedig ez: „Ti dolgoztok, ők lopnak.” Mintha a kampány kiötlője pillanatnyilag lepipálta volna a másik két ellenlábast - a jelmondatban két igei állítmány is található.          

komment
süti beállítások módosítása