Domokos Lajosnak van egy Bekiáltás című blogja. A szűkebb pátria iránt érzett rokonszenv miatt a Kabai előnevet is fölvette, és gyakran foglalkozik közös szakmánk, az újságírás kényelmetlen, továbbgondolásra késztető összefüggéseivel. Tegnap például a fészbukon posztoló újságírókról tűnődött. Szerinte „a Facebookra magánzóként kiszabaduló újságírók úgy érzik, olykor hirdetik is, hogy a világhálón bármiről úgy formálhatnak véleményt, mint bármelyik okoskodó nyárspolgár”. :
A lényegben egyetértünk, bár a fészbukra kiszabaduló újságírók helyett inkább beszabadulókat írtam volna. Ami pedig a nyárspolgárokat illeti, maradnék a sima polgár kifejezésnél. A nyárspolgár ugyanis a német Spiessbürger tükörfordítása. Az der Spiess kopját, lándzsát, nyársat, vagyis hegyes végű fegyvert jelent. Az éjszakai ügyeletre beosztott polgárok a középkorban ezzel járták az utcát, és vigyáztak a rendre. Átvitt értelemben a régi rendszerhez ragaszkodó, szűklátókörű embereket jelenti. Azokat, akik nem illenek a szabadúszó újságírókhoz. Az utóbbiakat a népnyelv freischaffender (szabadon alkotó) Journalist-nak nevezi.
A bejegyzésem utáni összeállításban egy szociálpszichológus digitális szalonnak véli a Facebookot, az egyik újságíró kolléga digitális kocsmának. Melléjük helyezném a digitális kávéházat is. Márkik és hercegek kétségkívül a szalonban hallgatták Voltaire és Montesquieu alapos társadalomismeretről tanúskodó okoskodásait (publicisztikáit). A módosult tudatállapotú segédmunkások viszont a kocsmai söntéspultra támaszkodva koccintottak, hogy közben cifra indulatszavakkal illessék a politikusokat és a pártokat. A kávéházi okoskodás színhelye a márványból készült törzsasztal volt, ahol önálló egzisztenciájú és a hatalomnak fityiszt mutató polgárok vitatták meg a közéleti kérdéseket. Idestova száz éve kéredzkedett közéjük Dietrichstein Pál, akit a New York kávéházban fogadott be Karinthy Frigyes, Molnár Ferenc és Szép Ernő asztaltársasága. A rovarirtó nagyiparos áhitattal hallgatta a közírók (publicisták) okfejtését, és hálája jeléül reklámversikére hirdetett pályázatot. Az első díjas műremek így jelent meg a lapok apróhirdetési rovatában: „Drámát Shakespeare, poloskát Dietrichstein irt a legjobban.”
Az a benyomásom, hogy a digitális kávéházban olyan újságírók ülnek a virtuális törzsasztalnál, akik megbeszélik tapasztalataikat a bekéredzkedő hozzászólókkal. A kommentelők beültek az üresen maradt székbe, és beledumálnak a publicisták hírmagyarázatába (kommentárjába). Márpedig a kommentár és a komment közt nagy a különbség. A fészbukozó újságírók akarva-akaratlanul ezt a különbséget tüntetik el. A hozzászólás és a hírmagyarázat összemosását azzal magyarázza Domokos Lajos, hogy amikor az újságírók még szerkesztőségekben dolgoztak, akkor kiképezték magukat szakíróvá. Csak arról az egészségügyi gazdasági, katonai, kulturális, mezőgazdasági, sportos, természettudományos összefüggésről írtak kommentárt, amihez értettek.
Manapság, immár magánzó-szabadúszói (szabadfuldoklói?) állapotban nem ismernek szakmai korlátot. Mindenről kifejtik a véleményüket, amihez kedvük szottyan, ezzel óhatatlanul lecsúsznak a kommentelők indulatos szintjére. A köztük lévő különbséget így világítja meg Domokos Lajos: a fészbukozó újságírók „átlagot meghaladó íráskészsége hitelesíti mindazt a tücsköt és bogarat, amit magánzóként összehordanak”. E faramuci helyzetről is tanúskodik a bejegyzésem utáni idézetgyűjtemény.
Van olyan újságíró, aki a sajtó szerves részének tekinti a Facebookot, alkalmatlannak véli azonban arra, hogy felszínen tartsa a fontos témákat. S van olyan újságíró, nem is egy, aki nem tekinti sajtóterméknek a közösségi oldalt, elvégre a posztoló magánzónak nincs szerkesztője. Vagy nem is kell neki szerkesztő, hisz’ a Facebook arra való, hogy a buborékba szorult írástudó velős, szaftos mondatokban élhesse ki az ösztöneit. Az idézettek közül azzal értek egyet, aki szerint a fészbukos véleményért is felelősséget kéne vállalni. Mert az újságíró akkor is újságíró, ha a Facebookra ír cikket (bejegyzést, posztot). Olyan témáról persze, melyhez ért is.
Tíz mondat a Facebookról
A Facebook nem más, mint egy nagy szalon. (Csepeli György szociálpszichológus, Klubrádió, 2013. december 6.)
Ma a Facebook a kocsma. (Széky János újságíró, Facebook.com, 2014. június 24.)
A Facebook mint médium a sajtó minden más formájánál alkalmatlanabb a fontos témák felszínen tartására. (N. Kósa Judit újságíró, Népszava, 2018. március 1.)
A Facebook nem sajtótermék, ugyanis nem szerkesztik. (Szele Tamás jságíró, Forgókínpad.hu, 2019. május 20.)
A Facebook nem egy underground műfaj. Azért felelősséget kell vállalni. (Karácsony Gergely budapesti főpolgármester, ATV, 2020. június 18.)
Ez az oldal egy Facebook-oldal, nem sajtó. (Parászka Boróka újságíró, Facebook.com, 2021. május 30.)
A Facebookon és a közösségi médiában bárki ugyanolyan hangosan tud szólni, mint az újságíró a hagyományos médiában. (Polyák Gábor médiajogász, Klubrádió, 2022. július 11.)
Sajnos idehaza a legfontosabb, kvázi sajtótermékké és politikai-gazdasági kommunikációs csatornává lett a Facebook. (Ceglédi Zoltán politológus, Facebook.com, 2023. augusztus 1.)
Sajnos aki egyedül kezeli a Facebookját, az belefut ilyen hibába. (Somkúti Bálint hadiblogger, Facebook.com, 2024. november 4.)
A Facebookra magánzóként kiszabaduló újságírók úgy érzik, olykor hirdetik is, hogy a világhálón bármiről úgy formálhatnak véleményt, mint bármelyik okoskodó nyárspolgár. (Kabai Domokos Lajos újságíró, Bekiáltás.blog, 2025. december 3.)