Médianapló

Médianapló - Hogyan lettem Toroczkai László keresztapja?

2022. április 10. 10:32 - Zöldi László

Olga firtatta ezt, csipkelődve, nem is titkolt iróniával. Egyetemi csoporttársam Messengeren küldött át részletet a Mi Hazánk nevű, újdonsült országgyűlési pártot vezető politikus hivatalos életrajzából. A Toroczkai Lászlóként megismert közéleti személyiség kifejtette benne, hogy 1997-ben lett a szegedi József Attila Tudományegyetem levelező hallgatója. A fővárosi kihelyezett tagozatra járt, azt már én fűzöm hozzá, hogy a gazdátlan iskolaépületben berendezkedett Budapest Média Intézetbe.

Mint írta, „Több tanárunk (Havas Henrikre és Zöldi Lászlóra név szerint is emlékszem) kifejezetten javasolta, hogy a Nagy, Kovács, illetve Tóth vezetéknevűek újságíróként használjanak olyan nevet, amellyel meg tudják különböztetni magukat az azonos nevűektől. Így lettem hivatalosan is Toroczkai László, az erdélyi felmenőim után vettem fel ezt a vezetéknevet.” Ezek szerint a keresztapaságon megosztozom Havas kollégával, akinek azonban nem jártam be az óráira. Nem tudhatom, vajon miket mondott a magas, jó kiállású fiatalembernek, aki nemcsak az újságírással kacérkodott, hanem olimpiai bajnok kenusnak is készült.

Arra viszont emlékszem, hogy mit mondtam neki. Az első sorban ült, majdnem az ablaknál, de a legszélső helyet a barátja foglalta el. Toroczkai úr úgy fogalmazott a hivatalos életrajzában, hogy az idő tájt, idestova negyedszázada írt már a Magyar Fórumba, Csurka István lapjába. Ezt megerősíthetem. Szemináriumi dolgozatára épp négyest adtam, mert láttam benne a tehetség felvillanását. Erre kérdeztem tőle, vajon hová valósi a családja. „Torockóra” - válaszolta. „Akkor mától kezdve nem Tóth, hanem Torockai László” - mondtam.

Ő csodálkozásának adott hangot, elvégre már publikált a miépes Csurka lapjában, és tőlem, talán tőlünk is, ha a tanári karra gondolt, nem várt szakmai segítséget. „És a jobboldalnak nincs szüksége jó újságírókra?” - kérdeztem tőle. Eme párbeszéd maradhatott meg benne, ha még a hivatalos életrajzában is megemlített. Hát így lettem egy szélsőjobboldali politikus keresztapja, vagy társ-keresztapja. Nem röstellem, de nem is szoktam dicsekedni vele, bár talán a Médianaplóban egyszer, évekkel ezelőtt mintha utaltam volna rá.

Arról azonban biztosíthatom a tisztelt olvasókat, hogy az új nevébe csempészett z-ről nem tehetek. A régies, nemesi származást sejtető cz az ő leleménye, noha becsületére válik, hogy a név végi y-t már nem erőltette.

 

Tíz mondat Toroczkai Lászlóról

 

Van, aki változtatni akar, van, aki nem. Toroczkai pedig változást hoz. (Márki József ny. határőr, az ásotthalmi DK-szervezet tagja, Magyarnarancs.hu, 2013. december 12.)

Az amúgy rasszista, antiszemita alak helyben ellenzékinek számít, erősen Fidesz-ellenes hangot ütött meg. (Gréczy Zsolt, a Demokratikus Koalíció szóvivője, Hírhatár Online, 2013. december 16.)

A szélsőjobb üdvöskéje. (Máté T. Gyula újságíró, Magyar Hírlap, 2013. december 17.)

Miért is ne lehetne rá szavazni, ha nem korlátozták a választhatóságát? (Domina Kristóf politológus, Népszava, 2013. december 17.)

Felborult mindenfajta értékrend. Olyanok lesznek polgármesterek, akiknek éppen valahol a büntetésvégrehajtás környékén kellene tartózkodniuk. (Németh Péter újságíró, Népszava, 2013. december 17.)

Ha Toroczkait szalonképtelennek tartaná az ország egésze, akkor ilyen kis településen se fordulhatott volna elő, hogy több mint 900 ember rá szavaz. (László Róbert választási szakértő, Délmagyarország, 2013. december 18.)

Ki merné vitatni, hogy Toroczkai nyilván változást hoz Ásotthalom életében, ahogyan közvetve változást hozott az MTV-székház homlokzatában, belső termeinek, büféjének állagában is. (Seres László újságíró, hvg.hu, 2013. december 19.)

Jót tenne Toroczkai imázsának, ha kizárnák a Jobbikból. (Nagy Ervin filozófus, volt Jobbik-politikus, Echo TV, 2018. május 20.)

Nem érte el azt a kritikus tömeget, amivel érdemes volna új pártot alapítani. (Kiszelly Zoltán politológus, Zoom.hu, 2018. május 22.)

Ahová ő tart, ott nincsenek választók. (Böcskei Balázs politológus, ATV, 2018. május 26.)

komment
süti beállítások módosítása