Médianapló

Médianapló - Egy nagy betűs kis tévedés margójára

2022. január 07. 08:20 - Zöldi László

Mi, újságírók olyan szakmát művelünk, hogy majd’ minden tévedésünket nyilvánosan követjük el. Itt van például az enyém.

Esti szertartás, hogy az egyik tévéhíradó után e számítógéphez ülök, és a digitális ismerősökkel közös játékunkhoz előszerkesztem (felkínálom) a másnap esedékes mondatokat. Gyűjtöm ugyanis a szállóigéket, és a merevlemezen 432 oldalnyi halmozódott fel. Általában egysornyiak, a második sor már a nevet, a foglalkozást és a lelőhelyet tartalmazza. Egy oldalon 12 idézet fér el, mert egy-egy üres sorral választom el őket. Így jött ki 5184 darab szállóige-gyanús gondolat. Az egyszerűség kedvéért maradjunk az ötezernél! Egy kiadó ötlete volt, hogy ennek tizedéből kéne könyvet csinálni.

Az ötlet tetszett, de formáltam rajta. Beérem 365-tel is, és lesz belőlük egy képzeletbeli év, amely tükrözi az 1989 és 2022 közti hangulatot, közérzetet. A fészbukos üzenőfalra föltett mondatok kizárólag közismert emberektől valók, mert így nem kell a szakmájukat is megnevezni. Spórolhatok néhány karaktert, és a megnövesztett betűkkel jól mutatnak a Facebook kínálta alátéten. A játék tavaly február 14-e óta tart, és hamarosan befejeződik. A vége felé ért utol az a fránya tévedés.

Tegnap este beírtam a keresőbe a holnapi dátumot, és döbbenten fedeztem föl, hogy amit találtam, az már 24 órája olvasható az üzenőfalon. A két Klári, Tolnay és Katona közül az eddigi szavazatok alapján a színésznő esélyesebb az énekesnőnél, de még nem dőlt el a versenyük. Csakhogy eltévesztettem a napot, és azokat a mondatokat tettem föl, amelyeket csupán ma kéne olvasniuk a digitális szavazóknak. Szőrén-szálán kimaradt a január 6-a, amelyet ma, 7-én kell pótolni, máskülönben az év minden napja győztes mondattal aligha képviselteti magát a kötetben. Figyelmetlenségből sikerült tehát egy apró sajtótörténeti lábjegyzetet előállítanom.

Tolnay Kláritól már nem kérhetek bocsánatot, Katona Klárinál viszont még hál’istennek esedezhetek. De hogy teljesebb legyen a kép, a bejegyzés utáni összeállításban ma olvasható tegnapi gondolatokból az egyikhez érdemes hozzáfűzni valamit. Ha az üzenőfalra azt is fölírom, hogy ama bizonyos Kishont Ferenc azonos a pesti humor világhírű megtestesítőjével, Efrájim Kishon-nal, akkor nem fért volna el a Facebook 130 karakternyi, nagy betűs keretében. Ami pedig a dokumentációt illeti, íme, az új esztendő Önök által szerkesztett termése helyes időrendben, a még nyitott kérdésekkel:

 

Az a gazdagodás, ami másoknak is jó. (Semjén Zsolt, Magyar Rádió, 2015.01.01.)

A korrupció az, amiből téged kihagynak. (Hofi Géza, Népszava, 1998.01.02.)

A demokrácia nem a többség uralma, hanem a kisebbség védelme. (Ungvári Tamás, 168 Óra, 2008.01.03.)

Egy időben én lettem a két legszebb nő Magyarországon. (Pécsi Ildikó, Nap-kelte TV, 1994.01.04.)

Egy a zászló, egy a zseb. (Nagy Bandó András, Hírhatár, 2015.01.05.)

Vannak olyan országok, ahol zsidók már nincsenek, csak antiszemiták. (Kishont Ferenc, Népszabadság, 1990.01.06.)

Nagyon szeretek élni, s amíg lehet, fogok is. (Szász Endre, 24 Óra, 1996.01.06.)

A pénznek nincs pártállása. (Lengyel László, 168 Óra, 2011.01.06.)

Bosszantó, ha felismernek, de lehangoló, ha nem. (Tolnay Klári, Vas Népe, 1994.01.07.)

Egy időben gyöngyök voltak a hajamban, akkor nem hordtam semmi mást. (Katona Klári, Új Kelet, 1998.01.07.)

komment
süti beállítások módosítása