Ma hajnalban 3 óra 20 perckor a mobiltelefon pittyegésére ébredtem. Marosvásárhely jelentkezett, Ágoston Hugó küldte az ÚjHét.com november 17-i számát. Az utánközlő portál szerkesztője egybemarkolja a magyar szellemi életet. S bár a gerince erdélyi, ránk is áttekint. A tegnapi kínálatból például kiválasztotta a Népszava vezércikkét, Előre címmel a patinás napilap főszerkesztője, Németh Péter írta.
Elmagyarázta a kilencedik oldalon, hogy miért adott közre a tizenharmadikon egy újsagoldalnyi terjedelmű hirdetést. Szembe állítja a milliós bevétellel kecsegtető politikai reklám mondandóját a maradék tizenöt oldal gyökeresen más szellemiségű üzeneteivel. A kormányzati információt, „miáltal az újság előrehaladása, vagy legalább a létezése is biztosított” a „valódi” információkkal, amelyekre „az olvasók valóban igényt tartanak”. Ha jól értem, azért közli a kormányzati ámítást, csúsztatást, megtévesztést, mellébeszélést, propagandát, hogy megjelenhessenek a kormány tevékenységét hitelesen érzékeltető hírek és bíráló vélemények is. Figyelemre méltó okfejtés, noha nem előzmény nélküli.
E bejegyzés után olvasható összeállításban egy akkor még Jobbik-politikus szerint Orbán Viktor lélegeztetőgépre helyezte a Népszavát. E 2017-es értelmezéshez fűzöm: a jelenlegi miniszterelnök azért tartja életben az ellenzék egyetlen napilapját, hogy fügefalevél legyen az Orbán-rendszer alig leplezett testén. Volt egy elődje, Horn Gyulának hívták, aki 1994 és ’98 között életben tartotta a Magyar Nemzet című ellenzéki napilapot. Vajon fügefalevélnek szánta-e, vagy inkább lélegeztetőgépre kapcsoltatta? Ezt ma már nem kérdezhetjük meg tőle, annyi azonban bizonyos, hogy a szintén patinás újság a Postabank kötelékében vészelte át a kormányzati ciklust. Márpedig a sajtó-portfólió vezérigazgatója Németh Péter volt.
A Népszavának nemrégiben akadt egy másik főszerkesztője, Horváth Gábor, aki ugyancsak küszködött a politikai hirdetésekkel. Kifejtette, hogy a tulajdonos vétójoggal ruházta föl: amelyik kormányzati reklámot bántónak vélte, azt kihagyhatta az újságból. Példaként említette a „háttérhatalmakat” irányító Soros György és az Európai Uniót vezető Juncker összemontírozott óriásplakátját, amellyel Orbánék kitapétázták az országot. Ezt akkoriban nem közölte hirdetésként, csupán egy cikk illusztrációjaként látott napvilágot. Úgy jelent meg a Népszavában tehát, hogy a kiadóhivatal még csak pénzt sem kapott érte.
Tíz mondat a politikai hirdetésekről
A hirdetők nem lapot vesznek, csak helyet a lapban. (Tamás Ervin újságíró, a Népszabadság főszerkesztő-helyettese, Népszabadság, 1996. augusztus 3.)
A bolsevik lakájsajtó közpénzes támogatása is véget ért, az elvtársi parolázásokkal pedig nem megy messzire a Népszava. (Pilhál György újságíró, Magyar Nemzet, 2010. június 26.)
Semmi kifogásunk az ellen, hogy mondjuk hirdetéseket helyezzünk el a Népszavában, ha mondjuk a Népszava új tulajdonosa ezt kéri. (Rogán Antal Fidesz-politikus, miniszterelnöki kabinetirodát vezető miniszter, ATV, 2016. november 8.)
A Fidesz hirdetésekkel tartja lélegeztetőgépen a Népszavát. (Volner János Jobbik-politikus, ATV, 2017. június 19.)
A múlt héten felálltam a főszerkesztői székből, mert már nem tudok felelősséget vállalni a lap minden oldaláért. (Kertész Anna újságíró, a Vasárnapi Hírek volt főszerkesztője, 168.hu, 2017. december 23.)
Hosszú idő után újra nyereséges lett a Népszava, a tavalyi bevételek több mint fele -56 százaléka - állami hirdetésekből származik. (Zöldi László újságíró, Blog.hu, 2018. június 1.)
Azzal van bajom, hogy a lapunkban megjelenő kormányzati hirdetéseket úgy tüntetik fel, mintha ezzel Orbán Viktor zsebében lennénk. (Horváth Gábor újságíró, a Népszava főszerkesztője, Kreatív Online, 2019. március 4.)
Vannak még független szerkesztőségek, de döntő többségükre a kormány bármikor rá tudja rakni a fojtónyakörvet, ha sokat ugrálnak. (Hargitai Miklós újságíró, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnöke, Index.hu, 2020. december 8.)
Rogán Antal nemcsak a kormánypárti nyilvánosságot teremti meg, hanem az ellenzékit is. (Bódis András újságíró, Múosz.hu, 2021. november 10.)
A Népszavának szüksége van hirdetésekre, igen, az államiakra is. (Németh Péter újságíró, a Népszava főszerkesztője, Népszava, 2021. november 16.)