Médianapló

Médianapló - Mai dátummal idézhetők-e régi gondolatok?

2021. november 03. 10:19 - Zöldi László

A véletlen úgy hozta, hogy néhány napon belül másodszor szembesültem ugyanazzal a kérdéssel. Idéztem, illetve idéznék a Lefülelt mondatok című összeállításban két gondolatot, amelyek régen láttak napvilágot, annyira időszerűek azonban, hogy nem hiányozhatnak a közhangulatot jelző válogatásból.

Az ÚjHét.com című marosvásárhelyi portál folyamatosan közli A Hét című bukaresti magyar hetilap alapítójának a naplójegyzeteit. Huszár Sándor főszerkesztő 1956 nyarán kezdett naplót írni, majd amikor áttelepült Magyarországra, utólag értelmezte hajdani gondolatait. Közéjük tartozott ez: „A világot vezérlő elv és a vezér elvi világa között szakadék van.” Az ÚjHét.com 2021. október 24-i számában jelent meg. Úgy véltem, hogy eleget tesz a szállóigére oly jellemző ismérveknek, és úgy fejezi ki a Gheorghiu-Dej nevéhez köthető diktatúra hangulatát, hogy kínosan időszerű a 2021-es Magyarországon is.

Két kollégám tette szóvá, hogy találó ugyan az idézőjelbe foglalt megállapítás, de nem volt szerencsés az idézés módja. Elvégre a szöveg évtizedekkel korábbi, amire egyébként utaltam is az idézet lábjegyzetében. Ettől azonban a kritika még szöget ütött a fejembe. Mielőtt betettem volna egy másik régi gondolatot a következő Lefülelt mondatokba, elküldtem egy harmadik kollégának, aki a barátom is. Tegnap láttam a Pesti TV-n egy filmet Bencsik Andrásról, a  Demokrata című lap főszerkesztőjéről, ezt sugározta most a PestiSrácok.hu csatornája. Ama korszakot tükrözi, amikor a Fidesz-közeli újságírók éppen csak kikecmeregtek a 2002-től 2010-ig tartó és nyolcra nyúló hét szűk esztendőből.

Bencsik kijelentése így hangzott: „Rossz szokás, hogy a jobboldali újságírók fillérekért dolgozzanak.” Érdekesen hat ez 2021-ben, Orbán Viktor egybefüggő kormányzásának 11. esztendejében, amidőn a kormánypárti nyilvánosság évi százmilliárd körüli összegből építheti a hadállásait. Barátom szerint az áthallás miatt lehet éppen idézni, de jelezni kéne, hogy valójában mikor is hangzott el. Tőlem függetlenül jutott tehát ugyanarra a következtetésre. Mégsem a megerősítés miatt szánom a következő összeállításba. Azért inkább, mert amikor elindítottam a Lefülelt mondatok című rovatot, elhatároztam, hogy a korhangulatot árasztó gondolatok forrását úgy tüntetem föl, ahogy olvastam, ahol hallottam.

Így lehet élővé tenni a 2005-ben elhunyt Huszár Sándor és a jobboldali újságírás nagy öregjének számító Bencsik András figyelemre méltó gondolatát.       

komment
süti beállítások módosítása