A címben 7 szó van, a betűk száma 44 karakter. Márpedig David Ogilvy, a reklámipar guruja szerint az eszményi cím 3 és 11 szó között harangozza be a portékát. Ő azonban még a hagyományos (papír alapú) sajtó felől közelítette meg azt a fránya címadást. A Google viszont 60 karakterben rögzítette az optimális cím terjedelmét a digitális sajtóban. Vagyis e bejegyzés címe elfogadhatónak rémlik, legalábbis Bognár László szempontjai alapján.
A pécsi gerillamarketinges augusztus 30-án a Blogbejegyzések címe és az olvasottság kapcsolata című bejegyzésben vizsgálta a mintegy 30 ezer magyar blogger gyakorlatát. Ogilvy nyomán figyelembe vette a szavak számát, és arra jutott, hogy 4 meg 5 szó között leghatásosabb a cím. A személyre hivatkozásról azt állapította meg, hogy ha az illető elég ismert, akkor növeli a bejegyzés vonzerejét. Az időszerűséget is fontosnak tartotta, és például a koronavírust említette. De az sem árt, ha szerinte a blog politikával is foglalkozik. Az egyszerűség kedvéért a két legjellemzőbb szempontra összpontosítanék.
Kíváncsiságból átnéztem a Médianapló augusztusi termését. Azért éppen ezt, mert a Blog.hu 30 napra visszamenőleg mutatja ki az olvasottságot. Nem lepett meg, hogy a lead-nek is vélhető címek közéleti személyiség nevével kezdődnek. Jellemző, hogy a bejegyzés utáni összeállításban csupán egyetlen van, amely nem közismert névvel indul. A magyar viccpárt nyilvánosságát taglaltam, és az elnökéről, Kovács Gergelyről nem az volt a benyomásom, hogy a neve továbbolvasásra ösztönözné az érdeklődőket. Mindez viszont azzal járt, hogy az optimális 4-6 helyett 9-re duzzadt a cím szótartománya és 67-re a karakterállománya. Az sem véletlen, hogy a címekben mindig akadt igei állítmány, amely azokat is mozgósítja, akik nem tartoznak a fogalmi gondolkodású olvasók közé.
Tudatosan alkalmaztam tehát a digitális címadás szabályait, csakhogy az igazi kérdés az, vajon milyen hatékonysággal. Úgy tapasztalom, hogy egyéb szempontok is befolyásolják az olvasottságot. Például Békesi László atlétikai világbajnokságra vonatkozó elemzéséről és Orbán Viktor szállóige-kölcsönzéséről is tűnődtem. Megkockáztatom, hogy a negyedszázaddal ezelőtti pénzügyminiszter megnyilvánulása talán még fontosabb is, mint a jelenlegi miniszterelnöké. Igen ám, de az utóbbi politikusról írottakat ötször többen olvasták. Valószínűleg azért, mert ma is benne van a közéletben, sőt a nyilvánosság első számú kedvezményezettje.
Tíz hosszú cím a Médianaplóból
Orbán miért kölcsönzött szállóigét Oscar Wilde-tól? (7568-an olvasták, 53 karakterből és 6 szóból áll)
Kunhalmi valójában mit is mondott Gyurcsányról? (5295, 49, 6)
Katinka miért nem olvas kommenteket? (4595, 37, 5)
Medgyessy miért káromkodott az MSZP választmányi ülésén? (4304, 57, 7)
Orbán miért nem krákogott ma reggel? (3937, 38, 6)
Kálmán Olga beválik-e politikusnak? (2526, 36, 4)
Hankiss Ágnes miért lett liberálisból illiberális? (2514, 52, 6)
A magyar viccpárt alapítója miért maradt magára a tévéstúdióban? (2111, 67, 9)
Dobrev Klára miért szokta azt mondani? (1908, 40, 6)
Békesi észérvei meghatják-e a magyar sportvezetést? (1303, 51, 6)