Médianapló

Médianapló - A hírportálok milyen véleményekkel kecsegtetnek?

2020. november 03. 09:49 - Zöldi László

„Nyolc hete dolgozik az új stáb a bombatölcsér helyén” - írta tegnap közösségi üzenőfalára Szombathy Pál. Az új Index szerkesztése közben szerzett tapasztalatait foglalta össze. A múlt heti olvasottság napi átlagát 831 ezer látogatóban rögzítette, a telefonos alkalmazással együtt 900 ezerben. Ez elmarad a régi Index tavaszi, „vírusos” egymillió fölötti átlagától, de több a nyári „bombatölcsér” mélypontjánál. Egy-egy ilyen bejelentés után persze azonnal megindul a számháború. Ebből kivonnám magam, mert más foglalkoztat.

Az Index és sajtópiaci versenytársai okkal nevezik magukat hírportálnak. Részben ezzel magyarázható a régi Index válsága is. A mintegy százfőnyi szerkesztőségben háromműszaknyi újságíró váltotta egymást a hírgyártásban, ezt azonban nehéz volt kigazdálkodni, mert a hírekért a magyar netezők nem fizetnek. Megnéztem a mértékadó hírportálok impresszumát, és háromnál találtam adatokat a tekintéllyel kecsegtető hírszerkesztőségről. Az első szám a munkatársak összességét jelenti, a / utáni pedig a hírújságírókét. Origo.hu: 83/30, 24.hu: 70/21, új Index.hu: 62/17. Ilyen bontást nem találtam a többinél, például a Telex.hu (a lebombázott Indexből kiváltak csapata) 63 munkatársat alkalmaz, a hvg.hu 50-et, a 444.hu pedig 38-at.

Igen ám, de egy magára adó márkának nemcsak saját hírekre van szüksége, hanem saját véleményekre is. A régi Index sebezhető pontja az volt, hogy alig maradt energiája a véleményekre, ám hogy ez az aránytalanság ne derüljön ki, a hiányzó álláspontokat a vele szövevényes gazdasági viszonyban álló Blog.hu-tól kölcsönözte. (Ráadásul a bloggerek véleményei pénzbe se kerültek.) Az új Indexnél egyelőre nem zavar az efféle „munkamegosztás”, mert nyolc hét után még csak ott tart, hogy kevesebb hírújságíróval is megszilárdíthassa helyét a hírportálok mezőnyében. Előbb-utóbb eljut a felismerésig, hogy saját publicisztikára is szüksége lesz.

Kóstolónak egy emésztésre alkalmas számsor a legutóbbi fél évtized mondatterméséből. Amennyire ugyanis a saját hírek megbízhatóvá tesznek egy márkát, a saját véleményekből való ütős (szellemes, korjellemző) mondatok elgondolkoztatják az olvasókat. 2016 elejétől 2020 október végéig a következő sorrend alakult ki. Hvg.hu: 295 releváns (fontos, lényeges) mondat, 24.hu: 222, Index.hu:176, 444.hu:70, Origo.hu: 62. Íme, a kérlelhetetlen számok, amelyekről már nem nekem kéne eltűnődni, hanem a véleményformáló hírportálokat szerkesztőknek.       

komment
süti beállítások módosítása