A fészbukos vélemény-buborékokat bejárta egy fénykép. Acélsisakos katonák szuronyos puskával a kezükben rohamoznak, a szöveg pedig ez: „Igazság, erő, felemelkedés - Együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét!” A hozzászólók a militarizálódás jeleit vélték fölfedezni a fotón, amely egyébként első világháborús csatajelenetet ábrázol. A magyar bakák kezében Mannlicher van, az M95-ös ismétlőfegyver. Az összefüggések azonban árnyaltabbak.
A fénykép-sorozat augusztus 20-án indult Vajk (I. István királyunk) megkeresztelésével. Folytatódott a tatárjárással, Nándorfehérvár ostromával, az 1526-os mohácsi csatával. Aztán kihagyott az érdeklődésem, majd következett 1849, a mannlicheres első világháború, a trianoni békeszerződés aláírása, 1956 és a rendszerváltás. A sorozatot tarkítja még egy videófilm is, színészek jelenítik meg a magyar nép sorsát máig meghatározó eseményeket. Az audiovizuális vállalkozás azt sejteti, hogy nehéz dolgunk volt megmaradni a Kárpát-medencében, de mindent és mindenkit túléltünk.
Mégis lehet némi igazuk a militarizálódást vélőknek. A 19 vidéki napilap online kiadásában szövegek tárulnak fel a képgaléria mögött, és a múlt héten minden tíz fotó között egyszer-egyszer a mannlicheres csatajelenet ismétlődött meg. Márpedig ha igaz, hogy az ismétlés a tudás anyja (Repetitio est mater studiorum.), akkor a reklámpszichológiában az ismétlés a tudatalatti anyja. Az úgynevezett mechanisztikus reklám szerint minél többször bukkan föl egy kép, annál inkább beég a tudatalattinkba. Tudomásul vesszük a miniszterelnök harcias szókincsét, a honvédségi tartalék felduzzasztását, az ország összes járásába telepített lőtereket, a katonai sportlétesítmények kiépítendő rendszerét, a hadsereg megemelt költségvetését az amerikai és német fegyvervásárlásra szánt ezermilliárdokkal.
Máskülönben a mintegy 300 ezer példányban megjelenő vidéki laphálózatot milliónál többen kísérik figyelemmel. Ha hozzájuk vesszük az online kiadás olvasóit is, másfél milliónyira becsülhető a reklámok nézettsége. S mert a mannlicheres katonákról készített fénykép korántsem elszigetelt jelenség, hanem átgondolt sorozat része, egy kérdés is fölvetődik. Vajon honnan volt az Alapjogokért Központnak több százmillió forintja a fényképsorozat és a videófilm megrendelésére? A közlésükre átutalt összeg pedig azért fért bele a civil szervezet bizonyára szűkös költségvetésébe, mert az igazgatója, Szánthó Miklós tetemes kedvezményt kapott a 19 napilapot működtető Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány kuratóriumi elnökétől, Szánthó Miklóstól?