Médianapló

Médianapló - Isten fizesse meg?

2020. február 01. 10:32 - Zöldi László

Bakos András Algyőn él, onnan járt be dolgozni a szegedi Délmagyarországhoz. Amidőn a patinás újságot Andy Vajna eladta a kormánynak, eltávolították a szerkesztőségből. Azóta szabadúszóként próbálkozik, kalandjairól számolt be tegnap a Nőiváltó.hu nevű portál digitális felületén. Elmesélte, hogy kapcsolatba került két honlappal, amelyek szívesen közölték az írásait, fizetés helyett azonban a szerkesztők arról értesítették, hogy ők „önkéntes újságírók” segítségére számítottak. 

Szorult belé annyi empátia, hogy a nyilvánosság előtt nem leplezte le a helyzetével visszaélőket. Annyit azért elárult az egyik portálról, hogy Londonban működtetik, és a két alapító közül a férj árufeltöltéssel keresi a kenyerét, a feleség pedig pincérnő. Civil jövedelmükből tartják el a szívük csücskét, és igazán megérthetnék a többnyire itthonról toborzott munkatársak, hogy az újságírói munka honorálására már nem telik. Mire végére értem a szomorkás élménybeszámolónak, megértettem, hogy rosszul mértem föl a digitális sajtó fejlődési lehetőségeit. Médiatanárként olyasmit tanítottam, ami nem igazán jött be.

A kétezres évek közepén már lehetett tudni: aki kacérkodik az újságírással, annak leginkább arra van esélye, hogy a digitális sajtóban kössön ki. Úgy képzeltem, hogy miközben a kommunikáció szakos diákokat felkészítem az úgynevezett gyorsújságírásra, olyan körülményeket hozok létre, mintha igazi szerkesztőségben dolgoznának. Partnerre találtam egy ingatlanközvetítő cégben, amelynek tulajdonosa szponzorálta a főiskolásokat. Akik vasárnap éjfélig küldték ímélben a jegyzeteket, amelyeket hétfőn kijavítottam, és a legjobbak szerzőinek visszaírtam, hogy készüljenek a felolvasásra. Kedden fölvették a legjobb ruhájukat, a lányok még sminkeltek is, mert csaknem száz társuk elé álltak ki az amfiteátrumszerű előadóteremben.

A felolvasás végén az évfolyam szavazott, és a harmadik helyezettnek ezer forintot, a másodiknak kétezret, az elsőnek háromezret rejtő borítékot nyújtottam át. A Klubháló.hu nevű diákportálon pedig nem ama írások jelentek meg, amelyeket a legjobbnak tartottam, hanem amelyek a legtöbb szavazatot kapták. (Bár a két kategória közt azért volt átfedés.) Azóta eltelt néhány év, és akiknek nem sikerült szerkesztőségben elhelyezkedni, többnyire a digitális sajtóban próbálkoznak. Arról szoktak beszámolni, hogy újságírásért utoljára akkor kaptak pénzt, amikor az előadóteremben velem fogtak kezet.               

2 komment
süti beállítások módosítása