Médianapló

Médianapló - A múlt év termése

2020. január 01. 08:42 - Zöldi László

Az új esztendő első napjáról Tabi Lászlónak van egy hangulatos tárcája. Szilveszterkor korán feküdt le, és másnap reggel azért kelt föl, hogy az utcán találkozhasson bulikról hazatántorgó emberekkel, akiken szánakozhatott. Életműve nem érte meg a XXI. századot, én pedig 2020 első napján épp most tértem vissza a reggeli sétából. Teremtett lélekkel se találkoztam, feltűnt viszont a sarki Ofotért üvegajtaján egy cédula. Tudtul adta, hogy december 31.-én megszűnt az üzlet. Erről jutott eszembe, hogy be kéne vonalazni egy A/4-es papírlapot.

Függőlegesen 30 médium neve fér el rajta, vízszintesen 14 krecli a hónapoknak, illetve az elején a szerkesztőségi jelöléseknek, a végén pedig a rovátkák összegzésének. Olvasás közben ugyanis a fehér lapon vékony hegyű, fekete filctollal jelzem az olvasmányélményt: a figyelemre méltó, ütős, szellemes, továbbgondolásra serkentő, egyszóval jó mondatokat. Kiderült, hogy az idei lapról ki kell hagyni a tavaly megszűnt médiumokat, például a kormánypárti profiltisztítás áldozatául esett Magyar Időket és Echo TV-t. De ha már húzogatom azokat a fránya vonalakat, érdemes azt is áttekinteni, vajon milyen volt tavaly a hazai redakciók mondattermő képessége.

Napilapnak tekinthető az újságon kívül az online médium is, amely a hírek mellett közli a mondatok kiválasztására alkalmas véleményeket. E kategóriában az ATV eggyel több mondatot produkált, mint a Facebook (167-166), mögöttük van a Népszava (104), a hvg.hu (66), a 24.hu (59), a Magyar Nemzet (57), az Index.hu (46), a Klubrádió (45) és a Magyar Rádió (33). A hetilapok mezőnyét a Magyar Hang vezeti 44 jó mondattal, mögötte található a Magyar Narancs (39) és a 168 Óra (38).

A papírlapot persze meg is lehet fordítani. A hátoldalra szoktam felírni ama médiumok nevét, amelyek nem fértek be az első harminc közé. Tavaly feltűnt a Mandiner.hu előretörése (25), a HírKlikk.hu-é (24) és az Azonnali.hu-é (22). De ha az idén átírom őket a címoldal hónapos kreclijeibe, akkor ki kell hagyni olyan szerkesztőségeket, amelyek 2019-ben lemaradtak a mondattermelésben. (Ettől persze még redakciók, elvégre híreket is állítanak elő.) Az idei címoldalról így marad le a Magyar Időkön és az Echo TV-n kívül a Fühü.hu (15), az Origo.hu (9), a Magyar Távirati Iroda (6) és a 888.hu (2).

Végül pedig hadd pontosítsam tegnapi önmagamat. Azt írtam, hogy körülbelül száz médiumból gyűlnek össze a jó mondatok. Több évnyi tapasztalat alapján saccoltam. Most már számoltam is, nos, 109-ből.            

2 komment
süti beállítások módosítása