Médianapló

Médianapló - Orbánnál miért nem közösségi a szociális média?

2019. október 24. 10:28 - Zöldi László

A pályakezdő politikus a fölöttünk lévő lakásban élt a feleségével és a kislányával. Néhányszor összefutottunk a lépcsőházban, és barátságosan köszönt. Bizonyára ezzel magyarázható, hogy amióta miniszterelnökségre adta a fejét, érdeklődéssel figyelem a kommunikációját. Azt vettem észre, hogy ösztönösen azokhoz beszél, akiktől a legtöbb szavazatot reméli. S mert nem akar elidegenedni tőlük, ritkán használ idegen szavakat. Ha néha szájára vesz is egyet, azonnal magyarra fordítja. Egyetlen fogalom mégis mintha kifogott volna rajta.

A Facebookot, a Twittert és az Instagramot összegezve közösségi médiának nevezhetjük. A segítségükkel azok is bekapcsolódhatnak a világhálóba, akik korábban csupán olvasták, hallgatták, nézték a hivatásos véleményformálók (politikusok, újságírók) megnyilvánulásait. Vannak azonban idegen szavak, amelyek nehezen fordíthatóak magyarra, és ha jelzőt illesztünk hozzájuk, magyarosan hangzót keresünk. Idegen fogalomhoz idegen jelzőt majdhogynem tilos társítani, és ezzel a miniszterelnök is tisztában van. Néhány napja mégis így fogalmazott: „A szociális média világában a sajtószabadság korlátozhatatlan.” (YouTube.com, 2019.10.21.)

Azt hittem, hogy nála azért nem közösségi az úgynevezett szociális média, mert a szókapcsolatot nehéz értelmezni. Bizonytalanságáról árulkodott, hogy másfél éve ezt mondta: „A szociális média, vagy hogy hívják ezt az internetvilágot.” (Magyar Rádió, 2018.01.19.) Néhány hét múlva azonban ismét nekirugaszkodott, és így határozta meg: „A szociális média a hivatalosság alatti szinten működő internetes felület.” (Echo TV, 2018.04.01.) Pontos a definíció, és nem is érdemes rajta meglepődni. Érthető, hogy a végrehajtó hatalom megtestesítőjét foglalkoztatja a nyilvánosság befolyásolása. Ha már túlsúlyra tett szert a papír alapú sajtóban, a rádióban és a televízióban, akkor azon töri a fejét, miként ellensúlyozhatná a digitális sajtót, azon belül is a Facebookot, a Twittert és az Instagramot, amelyekben a politikai ellenfelei képesek fölvenni vele a harcot.

Ettől persze akár még használhatta volna is a közösségi jelzőt. Csak tegnap értettem meg, miért maradt mégis a szociálisnál. Egyik legközvetlenebb munkatársa, Kövér László előadást tartott a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, és bár néhány fullánkos megjegyzése visszhangot váltott ki az ellenzéki sajtóban, az egyik mondata elsikkadt. Így hangzott: „A közösségi média kifejezés egy ócska, mocskos hazugság.”

4 komment
süti beállítások módosítása