Médianapló

Médianapló - Mit állított a kormányzati média-túlsúlyról egy veterán újságíró?

2019. szeptember 28. 10:45 - Zöldi László

Médiatanárként szívesen fedezek föl tehetségesnek ígérkező fiatalokat. Közéjük soroltam egy Lendvai Péter nevű pályakezdőt, akinek interjúira 2017-ben figyeltem föl a Fühü.hu digitális felületén. Feltűnően tájékozottnak mutatkozott, otthonosan mozgott a közéleti személyiségek közelében, némelyiket tegezte is. Akkor kezdtem gyanakodni rá, amikor azt olvastam, hogy meghalt Lendvai Vera idős újságíró, akiről tudtam, hogy Németh Péter édesanyja.

Ekkor esett le a tantusz: a Népszava nyugalmazott főszerkesztője anyja nevén dolgozik az online portálnak. De ha Lendvai Pétert tehetségesnek tartottam, akkor Németh Péterről sem írhatok mást. Harcedzett újságíró, aki közel a hetvenhez is naprakész. Épp ezért csodálkoztam, hogy a Népszava mai számában Orbán Viktort az amerikai elnök és a brit miniszterelnök mellé helyezte, „Sőt előttük is jár, hiszen sem Trump, sem Johnson nem képes országa sajtójának több mint kilencven százalékát uralni, irányítani.”

Németh Péter a Népszava 2016. október 4-i számában ezt írta Orbánról: „Övé immár a média 95 százaléka.” Simicska Lajos ekkor már szakított a miniszterelnökkel, és magával vitte a Fidesz közeli sajtó jelentékeny részét, a megjelenés pillanatában pedig négy nappal voltunk a Népszabadság megszüntetése előtt. 2016. december 19-én ezt mondta a Hír TV-ben: „A magyar sajtó 90 százaléka az ő felügyelete alatt van.” Ha Orbán már megszüntette a Népszabadságot, akkor 95 százaléknyi befolyása hogyan csökkenhetett 90-re?

A veterán újságíró 2017. április 12-én a Népszavában tért vissza a témára: „A kormánysajtó, vagyis a nyilvánosság 90-95 százaléka erőszakba torkolló demonstrációkról számolt be.” Hm. 2018. november 17-én pedig, ugyancsak a Népszavában így fogalmazott: „A magyar sajtót, amelynek 90 százalékát immár a kormány uralja, a félelem lengi körbe.” Nocsak, megint a bűvös kilencvennél kötött ki. Olyannyira, hogy 2019. január 12-én ezt írta Népszavába a kormánypárti orgánumokról: „A média eme része nagyjából 90 százalékot tesz ki.”

Érteni vélem, hogy egy ellenzéki publicista igyekszik nyomatékosítani az egyébként valós állítását, miszerint az Orbán-kormány túlsúlyra tett szert a médiában. Kínos azonban, ha olyan számokkal dolgozik, amelyek nem bizonyíthatóak. A bizonyításhoz ugyanis 11177 médiaterméket kellett volna felmérni (6699 újságot, 3662 portált és 816 rádiót-televíziót). Erre senki sem vállalkozhatott, arra viszont vállalkozott a Mérték Médiaelemző Műhely, hogy sajátos szempontból mérje föl a helyzetet. 2019. szeptember 17-én a Facebook-on adta közre, hogy a kormány közeli médiumokat az állami hirdetések 80 százaléka gyarapította.

Kár, hogy ez a szám nem jutott el a veterán újságíróhoz. Hitelesen nyomatékosította volna az állítását.         

10 komment
süti beállítások módosítása