Médianapló

Médianapló - Puzsér a trojkákban

2019. szeptember 20. 10:14 - Zöldi László

Nem tagadom, foglalkoztat az úgynevezett Puzsér-jelenség. Korábban mellőztem az összes tévé- és rádióműsorát, irtózom ugyanis a kiabáló emberektől. Aztán elkezdtem olvasni a cikkeit, és kiderült, hogy figyelt az egyetemen, ahol történelemre és irodalomra tanították. Nemrégiben azt olvastam például tőle, hogy publicistaként nem befolyásolhatja a folyamatokat, ezért kacérkodik a politikával.

Főpolgármesteri ambíciójáról úgy véltem, hogy önuralom híján aligha lesz képes uralkodni egy világvároson. Ha tehát megválasztják, abból csak baj lehet. Tegnap este, az ATV stúdiójában viszont feltűnt egy túlsúlyos, középkorú férfi, aki már-már robbant az idegfeszültségtől, mégis visszafogta magát. Szájából elhangzott a kulcsmondat: „Amikor ott hagytak bennünket a pártok, maradt egy maroknyi aktivista.” Magányos civilként elszálltak az esélyei, ezért ama néhány százalékra összpontosít, amennyit elvehet… Kitől is?

Tarlós Istvántól vagy Karácsony Gergelytől? Válaszért a házi dokumentációhoz fordultam. Puzsér Róbert az idén figyelemre méltó mondatban kilencszer jellemezte Orbánt, hétszer Karácsonyt, hatszor Tarlóst, háromszor Tartóst és Karácsonyt. Gondolataiból kirajzolódik egy gúlaszerű alakzat, amelynek csúcsán a miniszterelnök csücsül, alatta „a budapesti helytartója” (Tarlós István) és „a háztáji ellenzéke” (Karácsony Gergely). Tetszetős kávéházi magyarázat a fővárosi viszonyokra.

A publicista az az értelmiségi, aki elmagyarázza azt, amit nem ért. Igen ám, csakhogy az imént összefoglalt konteót Puzsér feltűnően érzékletes mondatokkal adja közre. Ez volt az a pillanat, amidőn ismét a házi archívumhoz fordultam. Van egy félezer oldalnyi összeállításom a művészek és nem-politikusok ütős, szellemes mondataiból. Néhány napja, Konrád György halálhíre nyomán úgy találtam, hogy ő a csúcstartó az 1989 és 2019 közötti 94 mondattal. Most rájöttem, hogy Bodor Páltól 1989 és 2012 között 114-et olvastam. De akkor hová tehető a náluk évtizedekkel fiatalabb Puzsér Róbert, akitől 2012. április 29. és 2019. szeptember 19 között 137 mondatot jegyeztem föl?

Vajon ezek a számok érték-sorrendet is jelentenek? Valószínűleg nem, ám a finomhangoláshoz akad egy másik jelzőszám is. A följegyzettek közül mennyi könyvelhető el szállóigének, ha úgy tetszik: maradandó mondatnak? Az eredmény Bodornál 42, Konrádnál 23, Puzsérnél 10. Időarányosan a Puzsér-jelenség névadója nem is áll olyan rosszul a közírók versenyében, mint a polgármester-jelöltekében.    

21 komment
süti beállítások módosítása