Médianapló

Médianapló - A debreceni nyilvánosság-modellek

2019. augusztus 16. 10:17 - Zöldi László

A számítógép menüsorában harminc portál rövidítése fér el. Nemrégiben változtattam rajta. Kikerült a FüHü.hu, amelybe már csak hálni jár a lélek. Helyébe tettem az Azonnali.hu-t, amelyben mindig találok érdekes cikket és/vagy ütős mondatot. Tulajdonosai Ungár Péter és Gerényi Gábor. E sorrendben tünteti fel őket az impresszum, valószínűleg azért, mert a pénz találkozott a szakértelemmel. Nem vonom kétségbe a menedzser Gerényi digitális szemléletét, Ungár kiemelését azonban a mai téma is indokolja.

Családi örökségből ő az országgyűlés leggazdagabb képviselője, és megengedheti magának, hogy betársuljon néhány portálba, melyek közül csupán az Azonnalit szerkesztik a fővárosban. Magát is vidéken építi, Vas megyére összpontosítja a figyelmét, de más megyékben szintén vannak érdekeltségei. Mindez azt is jelenti, hogy pesti zászlóshajója szinte az egyedüli országos médium, amely nem csodálkozik rá a vidéki nyilvánosságra. Bukovics Martin például interjút készített Porcsin Zsolttal, a Debreciner alapító-főszerkesztőjével. A beszélgetés címéből kiderül a lényeg: „A Fidesz Debrecenben kísérletezte ki, amit 2010 óta országosan is csinál”.

Ebben annyi az igazság, hogy a Fidesz a 2006-os önkormányzati választás óta rengeteg polgármestert tudhat a magáénak, akik városvezetői tapasztalataikat 2010 után miniszterként és államtitkárként hasznosítják. Közülük az egyik legszínesebb figura kétségkívül Kósa Lajos, akit középiskolai osztálytársa, Porcsin Zsolt mindenkinél jobban ismer. Abban viszont teljes mértékben igaza van az interjúalanynak, hogy ama nyilvánosság-modellt, amelyet Debrecenben önkormányzati médiakonszernnek neveztek el, csakugyan a cívis városban kísérletezték ki Kovács Zoltán, a jelenlegi nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár vezetésével.

Ennek írásban rögzített forgatókönyvét csak a bennfentesek ismerhetik, de Orbánék médiapolitikából kikövetkeztethető, hogy 2010 óta Debrecent csináltak az egész országból. E nyilvánosság-kísérlet ellenzéki alternatíváját dolgozta ki Porcsin Zsolt. A Debreciner-modell lényege, hogy a szerkesztőség elhárítja az ellenzéki pártok anyagi támogatását. Bár nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy az LMP-s Ungár Péter is betársult néhány millióval, mégis abból indulnék ki, hogy az érdeklődők havi ezer forintot fizetnek elő az ellenzéki portálra. Ennyit kibírnának más városok lakói is, akik arról is szeretnének tudni, amit a polgármester el akar titkolni előlük. 

10 komment
süti beállítások módosítása