Médianapló

Médianapló - Növelik-e a kormány zsarolási potenciálját a nyomdák?

2018. december 04. 11:39 - Zöldi László

Volt egy mondat a Népszava helyzetéről írott bejegyzésemben, amelynek igazságtartalmát ketten is firtatták. Így hangzott: „A kormány zsarolási potenciálját növeli, hogy duplájára emelheti a nyomdai előállítás költségeit.” Az egyik álneves kommentelővel nem álltam szóba, mert f@szt és sz@rt is szőtt a kérdésébe, a másik azonban kulturáltan fogalmazott. Neki röviden válaszoltam, mindazonáltal a téma többet érdemel, akár egy bejegyzést is.

A Népszavát a Mediaworks egyik nyomdája állítja elő. Mészáros Lőrinc ama cége, amely épp fölajánlotta portfólióját a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak, az újdonsült kormányzati gigaholdingnak. Az egyik portál össze is számolta az „önkéntes” fölajánlásokat, és 30 milliárd 611 millió forintnyi jött ki, ebből a Mediaworksé 9 milliárd 890 millió. Az Inform Médiánál 10 milliárd 410 milliót láttam, a Lapcomnál 6 milliárd 160 milliót. Fel is ötlött, hogy ennyit aligha érnek a megyei lapok.

A tévedés kockázatát vállalva föltételezem, hogy az árban benne foglaltatik a legértékesebb vagyonelem: a nyomda is. A lapkiadó cégek üzleti titokként kezelik ugyan az előállítás költségeit, de nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy az ingyen kapott vagyontárgyak közé tartozik a Mediaworks budapesti, veszprémi, pécsi és kecskeméti nyomdája, valamint az Inform Média debreceni és a Lapcom szegedi meg győri nyomdája. Külön-külön is milliárdokat érnek. Hamarosan eldől, hogy ha egy kézbe kerülnek, vajon szükség lesz-é mindegyikre. Hadd érzékeltessen egy példával a faramuci helyzetet.

A tatabányai újságot helyben nyomtatták, majd átkerült a komáromi nyomdába. Amikor pedig a német Springer korszerűsítette kecskeméti nyomdáját, a tatabányai újság nyomtatását a „hírős” városi nyomdászokra bízta. 150 kilométernyiről szállították a napilapot Komárom megyébe, annak minden logisztikai és közlekedési hátrányával. Most, hogy az új tulajdonos, Mészáros Lőrinc fölajánlotta média-portfólióját a KESMA rövídítésű kormányzati alapítványnak, logikus, hogy a tatabányai újságot a közelebbi győri nyomdában volna érdemes előállítani. Amely akkor is ugyanilyen közel volt Tatabányához, csak éppen egy másik céghez, az angol, majd amerikai Lapcomhoz tartozott.

Azt felelem tehát a kulturáltan érdeklődő hozzászólónak, hogy bizonyára lesz olyan nyomda, amelyik veszít a piaci értékéből. De olyan is, amelyik értékesebbnek bizonyul korábbi önmagánál. A kormányzat zsarolási potenciálja pedig megnövekszik.        

1 komment
süti beállítások módosítása