Általános feltűnést keltett, bár a szakembereket nem lepte meg, hogy Orbán Viktor eddig csak a Rákosi-korszakban tapasztalható óriásvállalatba tömörítette a hozzá közel álló médiumokat. Az új szerveződés nonprofit cégnek ígérkezik, ami értelmezésemben azt jelenti, hogy feltalálói ki akarják emelni a piaci körülmények közül. Például nem teszik kötelezővé számára a profitszerzést. Az lesz a dolga, hogy a kormány propagandisztikus üzeneteit juttassa el a médiafogyasztókhoz.
Ezzel óhatatlanul szembe kerül a kormánypártok parlamenti kétharmada révén 2010. december 21-én megszavazott médiatörvénnyel, sőt a 2012. január elsején hatályba lépett Alaptörvénnyel is. De ha a nyilvánvaló központosítást, a sokoldalú tájékoztatás megsértését esetleg kifogásolná is a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság meg a Gazdasági Versenyhivatal - amin azért csodálkoznék -, akkor az ismét kétharmados parlamenti többség seperc alatt módosítja majd azokat a fránya jogszabályokat. Egyelőre azonban még az alapítvány elnevezésénél tartunk.
A „Közép-Európai” azt sejteti az eddigi értelmezők szerint, hogy Orbán Viktor bizalmi emberei Szlovéniában, Csehországban és Macedóniában is bevásárolták magukat az ottani médiumokba. Igaz ugyan, hogy Macedónia sosem tartozott Közép-Európához, de kicsire nem adunk. Az a benyomásom viszont, hogy a miniszterelnök által szorgalmazott nemzetegyesítés feladatának inkább a Kárpát-medencei kifejezés felelt volna meg. Erre van már példa egy néhány százmillió forinttal kistafírozott irodalmi alapítvány, az Orbán János Dénes költő nevéhez fűződő Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft esetében.
Amit a magyar kormány most szeretne egységesíteni, egybehangolni - a közismert német szakkifejezésel élve gleichschaltolni -, azt már megtette a környező országokban, ahol a magyar nyelvű médiumokat a vele szövetséges pártok alá sorolta. Nagyobb gondom van az újdonsült gigaholding nevében föllelhető „Sajtó és Média” kifejezéssel. Ez már nem egy közép-európai ambíciókat melengető magyar politikus kiszolgálása, hanem fából vaskarika. A média ugyanis a nyilvánosság eszközrendszere, mely a keletkezés sorrendjében a (papír alapú) sajtóból, a rádióból, a televízióból és az internetből tevődik össze.
Aki kitalálta a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány nevét, nemcsak a miniszterelnök nagy ívű elképzelését tette magáévá. Azt is elárulta, hogy fogalma sincs a média mibenlétéről.