Médianapló

Médianapló - Betűk a felhők között

2018. szeptember 04. 09:21 - Zöldi László

A tegnapi bejegyzést olvasván többen is firtatták, miért nem neveztem meg a kenderesi Horthy-emléknapról tudósító újságírót. Voltak, akik arra gyanakodtak, hogy tapintatból hallgattam el a nevét. De olyan is akadt, aki a vidéken dolgozó újságírók nevében kérte ki magának a „pesti lekezelést”.

Magam is megyei lapnál kezdtem az újságírói pályát (Zalaegerszegen és Debrecenben), majd médiatanárként csaknem harminc évet töltöttem Szeged, Nyíregyháza, Eger, Székesfehérvár és Szombathely felsőoktatási intézményeiben. Ráadásul a szolnoki újságíró nevét nem azért mellőztem, mert a hiányos tudósítás okán megsajnáltam volna. Nevének „elhallgatása” sokkal egyszerűbb: nem tudtam elolvasni, vajon ki írta a tollhegyre tűzött élménybeszámolót. Régi gond ez a színes sajtóban, még a papír alapúból örökült át a digitálisba.

Az említett cikk fölött egy fénykép látható. Szabadtéren készült, a háttérben fordított V alakú villanypózna, az előtérben sok bajszos férfi sujtásos, egyenruhaszerű öltözékben. A Vitézi Rend tagjai vagy hajdani tengerészek, a nagyon idősek talán az ellentengernagy-kormányzó testőrgárdájához kötődtek. A jobb szélen egyetlen civil ruhás, akire azért figyeltem föl, mert zakó nélkül, fehér ingével kirí a fekete ruhás tömegből. A fénykép bal felső sarkába belóg a kékesszürke ég egyik darabja. A szerkesztőség erre írta föl az újságíró nevét fehér, esetleg bézs színű betűkkel.

Alig látszanak, ha meresztem a szemem, talán a Daróczi rajzolódik ki, a keresztnévből azonban végképp semmi sem látszik. Felhívtam az egyik tanítványomat, aki rendszergazda egy információs cégnél, ő fiatalabb és jobb a szeme. A keresztnévből kisilabizálta, hogy „bet”. Összeraktuk, hogy a kenderesi temetőben valószínűleg Daróczi Erzsébet képviselte a szolnoki szerkesztőséget, bár ebben nem lehetünk biztosak. Abban viszont igen, hogy olvasóként könnyebb dolgunk volt a fekete-fehér sajtóban, ott ugyanis még kontrasztos betűkkel dolgoztak a nyomdászok.

Máskülönben azért se neveztem meg a tudósítót, mert a jelenség nemcsak az Új Néplap online változatára, a Szoljon.hu-ra jellemző. Típushiba, gyakran fordul elő mind a tizennégy Mediaworks-napilapnál. Leginkább ama fotóknál, amelyek kint vagy bent készültek, és a kékesszürke égi hátteret vagy a fehér falat mutatják. Na, erre kellene a világos színektől elütő sötét, lehetőleg fekete betűkkel nyomtatni az újságíró nevét. Hogy ha a cikk fölkeltette a figyelmünket, akkor megtudhassuk, vajon ki írta.

komment
süti beállítások módosítása