Médianapló

Médianapló - Mennyire keressük a kormányétól eltérő véleményeket?

2018. augusztus 06. 09:48 - Zöldi László

Polyák Gábort 2004 óta ismerem. Még tanársegéd volt a pécsi egyetemen, és akkor is médiajoggal foglalkozott. Ma már docens, és a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője. Ebbéli minőségében fejtette ki álláspontját a Népszava mai számában. Zoltai Ákos kérdéseire jellemezte a nyilvánosság országgyűlési választás utáni helyzetét.

Adott a mértékre. Ahol tudott felmérésről, ott százalékot is mondott, ahol nem, ott csupán arányt becsült - ahogy megbízható szakemberhez illik. Miközben pedig értékelte a kormánypártok médiahatását, Orbánék sikerét abban találta meg, hogy elérték „a közönség minden célcsoportját”. Az elérés nyilván számosabb volt a hagyományos (papír alapú) sajtóban, mint a digitálisban. A miniszterelnök aligha véletlenül vásároltatta föl bizalmi embereivel, Mészáros Lőrinccel, Heinrich Pecinával  és Andy Vajnával a mintegy 400 ezer példányban megjelenő és másfél millió embert elérő megyei sajtót.

Arról is beszámolt Polyák Gábor, hogy az internetes forgalomban résztvevők 19 százalékát érték el a kormányhoz közel álló portálok és honlapok. Minden ötödik netezőt tehát. Közülük nyilván több volt a városi lakos és a fiatal, mint a falusi és az öreg, ennek mértékére azonban felmérések híján nem térhetett ki. Ennél a pontnál tűnődtem el a kommentelőkről. Információk híján ilyenkor jönnek elő a becslésekkel, amelyeket kitalált százalékokkal próbálnak fölerősíteni. Mondandójuk úgy foglalható össze, hogy mindenki hülye - köztük e sorok írója is -, akik szerint az április 8-i volt az utolsó országgyűlési választás, amelyen a kormányzat a kistelepülési társadalomba leginkább beágyazott hagyományos sajtó révén tehetett szert országsorsot eldöntő kétharmadra.

Ez azért nem igaz - fejtegetik indulatosan -, mert a világhálón majd’ mindenki hozzáfér a nem kormánypárti hírforrásokhoz és véleményekhez. Ebből annyi kétségkívül igaz, hogy csakugyan hozzáférhetünk a nyilvánosság ellenzéki fórumaihoz is. Már amennyiben a interneten hallgatjuk a Klubrádiót, és előfizetünk ama egy-két bíráló hangvételű tévére, mely nincs benne az ingyenes műsorcsomagban. De hogy az álneves kommentelők között is akadnak gondolkodó emberek, arra bizonyíték Big74 Bodri álláspontja. Július 24-én a médiához való hozzáférés szempontjából jellemezte az április 8-i választást, és nálam pontosabban fogalmazta meg a lényeget: „A más vélemény most már csak azokhoz jut el, akik direkt keresik.” 

25 komment
süti beállítások módosítása