Médianapló

Médianapló - Hitelességet áraszt-e szín?

2018. július 28. 10:22 - Zöldi László

Országszerte visszhangot keltett ama híradórészlet, miszerint a kecskeméti kórház augusztus 27-ig zárva tartja az intenzív terápiás részlegét. Az ok: munkaerő-hiány. A helybéli újság munkatársa tartósan lélegeztetett betegeket talált az intenzív terápiások helyén. Azt is látta, hogy a géppel lélegzők kórtermében épp cserélik a szellőzőrendszert, hogy steril(ebb) legyen a levegő. Sikerült kipukkasztani egy lufit? Vagy az újságíró falaz a kórháznak?

A propaganda a kommunikáció egyik formája, csak éppen az igazság helyett a hazugságon alapszik. Fontos megtapasztalni, vajon az újságíró milyen hitelességre tett szert az olvasók körében. A kecskeméti Hraskó István a szegedi Timár Kriszta és a győri Sudár Ágnes mellett a vidéki Magyarország legjobb egészségügyi szakújságírója. Ha ő utánanézett valaminek, akkor azt készpénznek lehet venni. Nem is kételkednék a soraiban, ha biztos volnék benne, hogy a cikket ő írta.

Bár szakmailag szinte kifogástalan a Mediaworks-lapok digitális képe, baj van a színekkel. A Baon.hu tegnapi címoldalán látszik egy kórterem, dolgozó szakmunkásokkal, a fénykép nagyobbik részét szürkés fal foglalja el. A mennyezeten két fehéres lámpatest világít, az egyik sarkából lóg ki három betű („ván”). S mert leginkább Hraskó kolléga írja az egészségügyi témájú cikkeket, logikus arra következtetni, hogy ezt is ő írta, akinek hitele van nálam. De ha mégsem ő a szerző, hanem egy István vagy Iván nevű másik újságíró?

Évszázadokig könnyebb dolguk volt a hírlapíróknak, akik a fekete-fehér sajtóban dolgoztak. A nyomdászok fehér alapra szedték a fekete betűket, és véletlenül sem használták az ellentétpár közé eső színárnyalatokat. Már Dugonics András, a Magyar példabeszédek és jeles mondatok című könyv (1820) szerzője fölismerte, hogy „Színes kendő egy színt se mutat igazán.” Amióta átszíneződött a sajtó, látványosabbak lettek az újságok, de a tervezők nem tartottak lépést a színvilág törvényszerűségeivel. Még furcsább a helyzet a digitális sajtóban, amelynek legsebezhetőbb pontja a kavalkád (a tirke-tarka eseménysor, a színes benyomás).

Holott például a díszlet- és jelmeztervezők megtanulják, hogy a színház mesterséges fényénél a szürke és a barna már-már fölismerhetetlen, a zöld kékesnek hat, a sárga fehéresnek, a Mediaworks egységes arculatú online lapjainál gyakori narancsos szín pedig vörösesnek. Ezért nehéz most eldönteni, vajon a terjedelmes fénykép bal felső sarkában (nem) olvasható név a hitelességet árasztja-e.    

komment
süti beállítások módosítása