Médianapló

Médianapló - Kétharmaddal a kétharmadért?

2018. május 24. 10:50 - Zöldi László

Legidősebb tanítványom, Nagy József hamarosan ötvenéves lesz. Kitűnő újságíró lett belőle, ismert interjúkészítő, tapasztalt parlamenti tudósítója, tévés vitaműsorok gyakori vendége. Háromszor is bedobott egy számot a köztudatba. Szerinte a hazai médiafogyasztók hatvan százaléka csak a kormány befolyása alatt álló szerkesztőségek közleményeihez jut hozzá.

Magam is osztom ezt az álláspontot, a kormányzati befolyást körülbelül kétharmadnyira becsülöm a nyilvánosságban. Jóska viszont felmérésre hivatkozott. Nemcsak azért kértem el tőle a számokat, hogy alátámasszam a kétharmadnyi feltételezést, hanem azért is, hogy figyelmükbe ajánlhassam a nagyotmondóknak, akik az ellenzéki pártok választási vereségét a kormánypártok kilencvenszázaléknyi média-túlsúlyának tulajdonítják. A megérkezett link az Átlátszó.hu 2017. november 22-i számából való. Szerzője nincs, ami azt jelenti, hogy a portál munkatársai közösen összegezték a számításaikat. Becsületükre válik, hogy hangsúlyozták: a Kilenc grafikon a kormánymédia túlsúlyáról című elemzés sem tekinthető minden részletre kiterjedő felmérésnek. Az a benyomásom, hogy ennél hitelesebbhez egyelőre aligha juthatunk.

Az összegző diagram szerint a kormányközeli médiumok a hazai médiapiac 59 százalékát teszik ki, az úgynevezett semleges szerkesztőségek aránya 20, az ellenzékieké pedig 21 százaléknyi.  Az értékelés a 2017 második negyedévi arányokat veszi figyelembe, de a következtetések a múlt év végi állapotot is sejtetik. Azóta elég sok változás ment végbe. Látszólag csekély változtatások, amelyek azonban arról árulkodnak, hogy az arányok még inkább a kormányzati propaganda irányába tolódtak el. Annyira mégsem teljesedtek ki, hogy túlmentek volna a bűvös kétharmadon.

Ha már a média és az országgyűlési választás közti összefüggéseket latolgatjuk, akkor a nyilvánosság eszközrendszerét abban vélem tetten érni, hogy Orbán Viktor és munkatársai a hagyományos sajtóra helyezték a tétjüket. A papír alapú újságok ugyanis még mindig jelentős mértékben befolyásolják a vidéki Magyarország hangulatát. A kisvárosokban és a falvakban sokkal több választópolgárhoz jutnak el, mint az ellenzék által egyébként ügyesen használt digitális sajtó. Márpedig abban többé-kevésbé egyetértenek az országgyűlési választás értelmezői, hogy ama bizonyos kétharmadot a falvak-kisvárosok információs buborékba gyömöszölt népe hozta a hivatalban lévő kormánynak.       

11 komment
süti beállítások módosítása