Médianapló

Médianapló - Gyurcsány miért (nem) lesz miniszterelnök?

2017. december 23. 09:05 - Zöldi László

Az egyik olvasó azt kérdezte, miként látom a volt miniszterelnök kormányfői ambícióit. Azt vette ki tegnapi bejegyzésemből, hogy a két baloldali pártelnök, a DK-s Gyurcsány Ferenc és az MSZP-s Molnár Gyula baráti beszélgetésnek álcázott tévévitájában a volt kormányfő sejtelmesen fogalmazott. Majd a telefonáló ezt latolgatta: csak tán nem magát tartja legalkalmasabbnak a kétszer is betöltött miniszterelnökségre?

Hasonló szándékot véltem fölfedezni Gyurcsány Ferenc utalásaiban. Csakhogy nem vagyok politikai elemző, ezért fenntartom a tévedés jogát. A gyűjtőszenvedélyem azonban ellenőrizhetővé tesz egy feltételezést, amely ezek szerint már kettőnk fejében fordult meg. Vajon mit is mondott Gyurcsány a miniszterelnöki ambíciójáról? 1989. december 23-án, egy esztendő híján három évtizede jegyeztem fel tőle az első mondatot, amely a Magyar Ifjúság című hetilapban látott napvilágot. Azóta két és félezer további gondolatát sikerült betűhíven rögzíteni. Márpedig a 323 oldalnyi összeállításból a számítógép segítségével elég könnyű kiválasztani a miniszterelnökségre vonatkozó mondatokat.

Több mint félszáz megnyilvánulást találtam. Ez azzal magyarázható, hogy ha Gyurcsány interjút adott, az újságíró óhatatlanul föltette az esetleges kormányfőségét firtató kérdést. Némi tűnődés után eldöntöttem, hogy csak azokat a mondatokat vonom a vizsgálódás körébe, amelyeket a miniszterelnökségről való lemondása, 2009. március 21. óta fogalmazott meg. Nagyjából egy évtized alatt 35-ször válaszolt az alkalomtól függően kínos vagy kellemes kérdésre. Feleleteit három csoportra osztanám. Az elsőben kilencszer zárta ki, hogy miniszterelnök lesz, a másodikban tizenhatszor utalt arra, hogy nem esne kétségbe, ha visszatérhetne a kormányfői bársonyszékbe, a harmadikban tízszer vallotta be, hogy igenis, akar miniszterelnök lenni.

Efféle mondatokat találtam: 1. /’Akar 2014-ben miniszterelnök lenni?’/ „Komolyan gondolom, hogy velem a baloldal nem nyerhet.” (InfoRádió, 2013. október 30.)  „Nem leszek a demokratikus ellenzék miniszterelnök-jelöltje 2018-ban.” (ATV, 2017. február 7.) "Én nem leszek miniszterelnök-jelölt." (atv.hu, 2017. december 22.) 2. /’Mikor lesz újra miniszterelnök?’/ „Ki tudja.” (Gyáli Hírháttér Online, 2013. november 29.)  /’Lenne-e a DK miniszterelnök-jelöltje?’/ „Vagy én lennék, vagy nem én lennék.” (ATV, 2017. május 30.) 3. „Négy év múlva lesz több szavazónk, és akkor lesz Gyurcsány-kormány.” (ATV, 2017. június 27.) A legutóbbi idézetből kisejlik, hogy a volt miniszterelnök mire gyúr.

32 komment
süti beállítások módosítása