Médianapló

Médianapló - Putyin után lehetne-é Kósa Lajos a debreceni egyetem dísze?

2017. augusztus 25. 10:59 - Zöldi László

Olvasom, hogy Putyin elnök mégse megy el a „kálvinista Rómába”, hogy a debreceni egyetemen átvegye a díszpolgári címet. Kínos ügy. Hiába utazott ki Moszkvába a rektor meg a kancellár, hogy a Roszatom nemzetközi hálózatának vezetőjével együtt aláírják a Paks 2 debreceni atommagkutatóra vonatkozó szerződését, az orosz államfő inkább dzsúdóruhát öltene a néhány nap múlva kezdődő budapesti világbajnokságon.

Azért nem olyan nagy a baj. Ha már a két egyetemi vezető kibírta a moszkvai repülőutat, meg se kottyan nekik egy intercitys kiruccanás a budapesti parlamentbe. Hajdani alma máterem még jobban is járhat. Gyönyörű épületét nem árasztják el biztonsági szakemberek, zeg-zugait nem járják végig merénylők után kutatva, az egyetemistákat nem kell összecsődíteni a díszudvarba, hogy vatták legyenek a nagy ember kitüntetésén. Csinnadratta nélkül is összejön az a néhány milliárd forint, amennyiért díszpolgár lehet a külföldi vendég. Hoci-nesze, az egyetem jelenlegi vezetése kétségkívül ügyesen sáfárkodik.

Az akció azért nem lepett meg, mert van doktori előzménye. Két éve lett díszdoktor Debrecenben Mocsai Lajos, a Testnevelési Egyetem újdonsült rektora. Igaz, hogy már a megválasztását is némi botrány keretezte, mert csupán a docensi címig jutott el. Ezért azonban e sorok írója volna az utolsó, aki megrója, elvégre én is hasonló cipőben járok. De ha az igazi doktori cím helyett Debrecenben kapta a díszdoktorit, akkor ez néhány plusz pontot jelenthetett, Áder János köztársasági elnök ki is nevezte professzorrá, noha ehhez hiányzott a neves kézilabda-edző tudományos teljesítménye.

Volna még tippem az élelmes debreceni rektor és kancellár számára. Nem föltétlenül Schmitt Pálra, a volt köztársasági elnökre gondolok, akinek a doktori címét plagizálás miatt vette el a budapesti Semmelweis Egyetem. Politikai szolgálataiért illene kárpótolni a díszdoktorsággal, mégse érdemes, mert aligha származna belőle haszna a debreceni egyetemnek. Még csak nem is Németh Szilárd Fidesz-alelnökre gondolok, a Magyar Birkózó Szövetség elnökére, akiből ki sem nézhető a kultúremberség. Kézenfekvőbb ötletem van.

Kósa Lajos sokat tett Debrecenért, ezt még a politikai ellenfelei is elismerik. S noha másfél évtizednyi polgármesterkedés után elkerült a fővárosba, ő csakugyan megérdemelné, hogy a patinás egyetem díszdoktora legyen. Ha már elvégezte a közgazdasági egyetem tervgazdaság szakát, bár a diplomát még nem szerezte meg.

9 komment
süti beállítások módosítása