Médianapló

Médianapló - Hol terem az ütős mondat?

2017. február 01. 10:31 - Zöldi László

Idestova negyedszázada dolgozom mondatokkal. Ennyi idő alatt sikerült szert tenni egy értékhatározóra. Amelyik szerkesztőség kínálatából az átlagosnál több ütős mondat emelhető ki, az mértékadónak nevezhető, ott színvonalas munka folyik. A minőségellenőrzésnek van persze másik pillére is - az információkat milyen mértékben szedi össze a szerkesztőség -, ennek megítélése azonban már nem tartozik a tevékenységi körömbe. Maradnék az úgynevezett releváns (fontos, lényeges, meghatározó, korjellemző, a közérzetet kifejező) mondatoknál.

Napi átlagban négyet-ötöt gyűjtök a papír alapú és a digitális sajtóból, valamint a rádiókból és a tévékből. Évenként úgy kétezer mondattal bíbelődöm, belőlük kerül ki a heti huszonegy az egyik médium megrendelésére. S mert egy A/4-es lapra felírom a szerkesztőségek nevét, utólag is áttekinthető a mondattermő képességük. Tavaly sokáig vezetett a Népszabadság, ám október 8-án megtört az egyenletes teljesítménye. A külügyminisztériumi szóvivő örökbecsű megfogalmazása szerint „felfüggesztésre került”, azt már én fűzöm hozzá, hogy 84 mondattal szorult vissza a második helyre. Az ATV nem föltétlenül azért előzte meg, mert hajrázott, hanem mert sok benne a vitaműsor, és végigdolgozhatta az egész évet.

Tegnap fejeződött be január. Az ötlött fel, hogy érdemes volna összehasonlítani a tavalyi és az idei első hónapot. 2016 elején ez a sorrend alakult ki: Népszabadság (12), ATV (10), Magyar Nemzet (8), Népszava (7), 24.hu, Heti Válasz és Vasárnapi Hírek (5-5), Borsod Online, Délmagyarország és Kisalföld (4-4). A futottak még kategóriában kettővel vétette észre magát a Facebook. Idén januárban pedig az immár Népszabadság nélküli sorrend: ATV (12), Facebook (11), Magyar Nemzet (8), Népszava (7), Hír TV, Klubrádió és hvg.hu (5-5), Magyar Idők, Magyar Rádió, Délmagyarország, Kisalföld, Vasárnapi Hírek (4-4).

Napilapokat és lapzárta nélküli napilapként működő portálokat kéne összemérni a hetilapok kínálatával (amelyeknek az online változata is napilapszerűen működik). Nem vonnék le mélyen szántó következtetéseket, mindazonáltal kíváncsiságból visszakerestem, vajon kik szólaltak meg a tavalyi semmiből hirtelen előretört Facebook-on. Hát bizony szinte kivétel nélkül olyan fővárosi és vidéki újságírók (publicisták), akiknek a munkahelye ősszel szűnt meg. Vagy ha nem szűnt is meg, az év utolsó harmadában rúgták ki őket a hatásosan megfogalmazott, közérzetet tükröző mondataik miatt.                 

komment
süti beállítások módosítása