Médianapló

Médianapló - Eltorzul-e a médiapiac?

2016. július 08. 10:42 - Zöldi László

Szánthó Péter a Népszava mai számában áttekinti a médiaviszonyokat. Andy Vajna példáján mutatja be az Orbán-kormány médiapolitikáját. Csakugyan nem szép az Amerikából visszahonosodott üzletembertől, hogy állami pénzen kistafíroztatta a tv2-öt, majd a kereskedelmi televízió kábelcsatornáit kiszervezte Romániába, hogy a magyarországi adóhatóságot „megkímélje” évente 80-160 millió forintnyi bevételtől. Igen ám, de akkor lett volna teljes az egyébként korrekt áttekintés, ha a cikkíró kidomborította volna a kormányzati médiapolitika másik oldalát is.

Elképzelhető, hogy Orbánék a határokon átívelő nemzetegyesítés jegyében viselik el Andy Vajna ügyeskedését. Elvégre a magyar nyelvű szórakoztató műsorok révén áttelepíthető a propagandájuk 1,3 millió erdélyi magyar otthonába is. Mert ha a romániai kábeltársaságok üzletet látnak Vajna kínálatában, betehetik exportcikkeit a műsorcsomagokba. Az országhatárokon túlnyúló áttekintés gyönge pontja az úgynevezett keretes anyag, noha a szerző becsületére válik, hogy néhány sort szentelt azért a vidéki sajtóban bekövetkező változásoknak is. Megpendítette például, hogy a Gazdasági Versenyhivatal kihívás előtt áll.

Egy osztrák üzletember itteni cége, a Mediaworks állítólag felvásárolná a Pannon Lapok Társaságát, négy dunántúli megye napilapjait. S ha igaz, hogy az a bizonyos Pecina úr találkozót kért Orbán Viktortól, az is lehetséges, hogy a kormány „gyakorlatilag uralhatja majd a teljes vidéki sajtót”. De ha a Mediaworks a Népszabadság és a nemrégiben még a német Springer-céghez tartozó nyolc vidéki napilap után megszerzi a PLT öt napilapját is, akkor a Gazdasági Versenyhivatal szembe kerül önmagával. 2011-ben még azzal utasította el a Népszabadság és néhány megyei napilap közös hálózatba szervezését, mert olyan koncentráció valósulhatott volna meg, amely eltorzította volna a médiapiacot, veszélyeztette volna a sokszínű tájékozódás jogát.

Íme, az újabb témalehetőség. Szánthó Miklósnak felkészülés közben érdemes volna megjegyeznie, hogy „Hevesi Hírlap” nem létezik, csak Heves Megyei Hírlap. Továbbá a „Békés megyei Hírlap”, illetve a tatabányai „24 óra” nevében a megye és az óra nagy kezdőbetűvel írandó, és a felsorolásból nem illik kifelejteni a pécsi Dunántúli Naplót. A veszprémi Napló és a székesfehérvári Fejér Megyei Hírlap pedig nem „több mint harmincezer emberhez jut el”, hanem legalább százezerhez. Bár a cikkíró mentségére szóljon, hogy a százezer is több, mint harmincezer.        

komment
süti beállítások módosítása