Médianapló

Médianapló - Sihuhu Orbán szülőfalujában?

2016. június 21. 10:11 - Zöldi László

A Népszava mai számában Szánthó Péter „Orbán Viktor kedvenc falujáról” írt. A felcsúti kisvasút körüli uniós bonyodalmakat járta körül. Örömmel töltött el árnyalt, pontos fogalmazásmódja, elvégre a szülőfalu helyett a kedvenc falu kifejezést használta. Úgy látszik, olvassa a Médianaplót, amelyben nem egyszer feszegettem a miniszterelnök születése körüli ellentmondást.

A kézikönyvek szerint Orbán Viktor 1963. május 31-én, Székesfehérvárott jött a világra. Ezt azonban nem lehet készpénznek venni, mert ő maga másként számolt be erről. 1989-ben például a Képes 7 munkatársa megkérdezte tőle, csakugyan Fejér megye székhelyén született-e, mire a pályakezdő politikus így válaszolt: „Nem. Alcsútdobozon. Aztán Felcsútra kerültem, ott nőttem fel.” Azért nem tüntetem föl az idézet pontos lelőhelyet, mert az interjú szövege csak kivágatban van meg, és a cím fölül hiányzik a hónap és a nap megjelölése. Az immár országgyűlési képviselő néhány évvel később ismét megszólalt, és ezúttal is azt mondta, hogy „Alcsútról, vagyis olyan átlagos dunántúli faluból származom.” (168 Óra, 1992. június 9.) Még mindig ellenzéki politikusként pedig ezt is hozzáfűzte: „Ha az én gyerekkoromban ez a kormány lett volna hatalmon ilyen oktatáspolitikával, akkor én Alcsútdobozról Bicskéig sem jutottam volna el, nemhogy Budapestig.” (Demokrata, 1997. június 12.)

Soha és sehol nem beszélt tehát arról, hogy Felcsúton született volna. Elismerem viszont, hogy ettől még bárki összekapcsolhatja a 1800 lakosú település amúgy indokolatlan felvirágzását a miniszterelnök születésével - kivéve azokat az újságírókat, akik politikával foglalkoznak, és néhány százszor vagy ezerszer leírták, kimondták már Orbán Viktor nevét. Közéjük tartozik kedvenc tévés műsorvezetőm, Kálmán Olga is, aki hetenként legalább egyszer utal a miniszterelnök szülőfalujává kinevezett Felcsútra. Utoljára Szabó Magda írónőnek csókoltam kezet, de hódolattal hajolnék az ő kacsójára is, ha Orbán kedvenc vagy választott falujáról beszélne. A többi politikai újságíró pedig igazán feloldhatná azt az ellentmondást, ami a miniszterelnök két szülőhelye, Székesfehérvár és Alcsútdoboz között feszül.

Mondhatnák persze a kollégák, hogy a haza sorsát meghatározó rejtélynek e sorok írója is utánanézhetett volna. Szakmai megértésüket kérem. Ha sikerült volna feloldanom az Orbán szülőhelye körüli ellentmondást, akkor miről írnék legközelebb a Médianaplóban?       

10 komment
süti beállítások módosítása