Médianapló

Médianapló - Az országos közérzet miért rajzolódott ki a digitális sajtóból?

2016. április 21. 10:25 - Zöldi László

Tegnap éreztem először, hogy valószínűleg szemléleti váltás lesz az online sajtóban. Eddig e sorok írója volt szinte az egyedüli, aki egy-egy tüntetéssorozat után átböngészte a megyei napilapok digitális változatait és az önálló vidéki portálokat, hogy a helyi tüntetők tapasztalatait is a fővárosi eseményekhez fűzhesse. Így vált teljesebbé a kép, így lett hitelesebb az országos közérzet bemutatása.

Tegnap reggel kezdődött a tanügyi dolgozók figyelmeztető sztrájkja, és délután szinte az összes fővárosi portál beszámolt az országos helyzetről. Majd’ mindegyiknél akadt egy munkatárs, aki végigszörfölte a vidéki honlapokat, és összefoglalta a tudósítások legjellegzetesebb mozzanatait. A képszerkesztő pedig a közösségi oldalra föltett fényképekkel érzékeltette a sztrájkolók hangulatát. Nem azt állítom, hogy a tegnapi áttörés előtt a fővárosi online újságírók azt sem tudták, mi fán terem a vidéki Magyarország. Tudták, alkalomadtán tallóztak is a helyi portálokból, az alkalmi érdeklődés azonban nem vált napi rutinná. Holott az áttekintés nem vesz igénybe több időt egy-másfél óránál.

Még csak azt se állítom, hogy a túlnyomórészt fiatal újságírók szakmai felkészületlenségből, esetleg torz „pesti” nézőpontból hanyagolták a vidéki Magyarországot. Sokan közülük műveltek, nyelveket is beszélnek, csakhogy amennyire követelmény volt átlapozni a Frankfurter Allgemeine Zeitungot, a Der Spiegelt, a The Guardiant vagy a The Washington Postot, a főnökség annyira nem igényelte tőlük a vidéki sajtó ismeretét. Ez a szemlélet azonban már a múlté, legalábbis remélem. A jelek arra utalnak, mintha néhányuknál kezdene egyensúlyba kerülni a külföldi kitekintés és a vidéki betekintés. Ezt sejteti a tegnapi áttekintés az országszerte zajló iskolai munkabeszüntetésekről és a hozzájuk társuló rokonszenv-tüntetésekről.

Ha a szemléleti váltás okát keressük, nem föltétlenül abból kéne kiindulni, hogy a nagy látogatottságú portálok munkatársai egy csapásra megjavultak. Ennél életszerűbb a magyarázat: kiéleződött a hírverseny. Az a szerkesztőség nyer, amelyik a helyi információk révén több kattintást könyvelhet el, ennek nyomán pedig hirdetési bevételek érkeznek a kiadóhivatal folyószámlájára. Egyik napról a másikra váltam fölöslegessé, ami nem szép a digitális sajtóban dolgozó pályakezdőktől. De nem az a dolguk, hogy átvegyék a stafétabotot a vidéki sajtó rejtelmeibe bevezető médiatanártól?           

komment
süti beállítások módosítása