Médianapló

Médianapló - Kartellezett-e a MÚOSZ?

2016. január 29. 10:50 - Zöldi László

Hálás vagyok azoknak, akik adalékokkal szolgáltak a tegnapi bejegyzés utolsó bekezdéséhez. Marik Sándortól például azt tudtam meg, amelyet már nem kísértem figyelemmel, e mozzanat részletezéséhez azonban néhány sorban össze kell foglalnom a folyamatot.

A MÚOSZ elnöksége 2000-ben arra kötelezte az érdekvédelmi bizottságot, hogy az újságíró szervezet mintegy ötezer tagja számára dolgozzon ki honorárium-táblázatot. Mi ezt komolyan vettük, és sok vita után 2002-ben a szakmai nyilvánosság elé is álltunk egy majd’ minden részletre kiterjedő kimutatással. A munkát vállaló újságírók, szerkesztők, tördelők, fotóriporterek, karikaturisták ebből tájékozódtak, ezzel érveltek - haszonnal forgatták. Tárgyalópartnereik, a kiadóhivatali vezetők sem fogadták ellenszenvvel a táblázatot, mert a cég ajánlatát volt mihez viszonyítani. (Megnézték a tabellát, a benne foglalt összeg alá ígértek, és a munkavállalóval fél úton találkoztak.)

Amikor már nem vállaltam funkciót az újságíró szövetségben, kevésbé figyeltem a fejleményeket, talán ezért lepődtem meg most azon, amit a Marik kollégától érkezett linkek tudatosítottak. A kétezres évek végén a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított a MÚOSZ ellen, és kartellezés címén hárommillió forintra büntette meg. Azon töprengek, hogy miért. Vajon mi volt ebben a kartellezés? Vagyis a versenykorlátozó megegyezés, amidőn a konkurensek megállapodnak abban, hogy átmenetileg szüneteltetik az egymás közti versengést, és közösen szabják meg a szolgáltatás (szellemi termék) árát. Lehet, hogy vak vagyok, de nem láttam megegyezésre hajlamos versenytársakat. Annál inkább találkoztam olyan sajtómunkásokkal, akik arról számoltak be, hogy előnyösebb feltételekkel kötöttek szerződést az őket alkalmazó cégekkel.

Az érdekvédelmi bizottság hajdani alelnökeként lelkifurdalásom támadt a fejleményeket érzékeltető linkek olvasása közben. Jóhiszeműen ugyan, de a társaimmal együtt olyan helyzetbe hoztam a MÚOSZ-t, hogy meg kellett hajolnia a Gazdasági Versenyhivatal akarata előtt. Vigasztal azonban az a tudat, hogy ami bekerült a honorárium-táblázatba, azt az újságíró-szemináriumon is elmondtam a szakmánkkal kacérkodó főiskolásoknak és egyetemistáknak. Közülük néhány százan a sajtóban helyezkedtek el, és táblázattal a kezükben harcoltak ki maguknak magasabb honoráriumot, jobb fizetést. Az ajánlottnál néhány tízmillió forinttal több bevételüket immár csökkenő lelkifurdalással mérem az újságíró szövetség hárommilliós kiadásához.

komment
süti beállítások módosítása