Médianapló

Médianapló - Geszti véleményez

2015. szeptember 08. 11:15 - Zöldi László

Lampé Ágnes figyelemre méltó interjút készített a könnyű műfajok közt pilinckázó fenegyerekkel. Beszélgetésük a Médiapiac című szakmai folyóirat legfrissebb számában jelent meg. Geszti Péter ezúttal sem tagadta meg önmagát; elmesélte, hogy értelmiségiként miként lehet hasznot húzni az emberek szórakozási vágyából. Érdekes világ tárult elém, amelynek egyik mozzanata tűnődésre késztet. A repper, dalszövegíró és reklám-szakember szerint az online újságírás „Uj Péter szellemi hátsójából bújt ki”, majd kifejtette: „A vélemény-újságírás lényege, hogy nem kérdez, nem érvel, nem mérlegel.”

Nem becsülném alá az online sajtóban megizmosodott szerzőket azzal, hogy ugyanarra vezethetők vissza, vitatkozás helyett azonban feltételezem, hogy Geszti is csak metaforaként képzelte el a farpofák közé szorított ihletet. Abban viszont vitáznék vele, amit a második mondatban állít. A vélemény-újságírást ugyanis kizárólag a digitális sajtó nézőpontjából közelíti meg. Holott a világháló előtt is létezett, rendszeressé válását a XVII-XVIII. század fordulójára tenném. A Robinson Crusoe későbbi íróját, Defoe-t nevezném az első hivatásos újságírónak, aki képes volt megélni a véleményéből - miután minden mást kipróbált a korabeli sajtóban.

Geszti Péter álláspontja korántsem elszigetelt. A tanítványaim is zavarba jönnének, ha megkérném őket, hogy ugyan említsenek már néhány véleményformálót a hagyományos sajtóból. Bodor Pál neve mond nekik valamit, mert gondoskodtam arról, hogy találkozzanak vele, de ha a többi publicistát kéne megnevezniük, alighanem bevallanák, hogy szinte semmit sem olvastak tőlük. Ama több százezres rétegbe tartoznak, amelynek tagjai tehetségesek és tájékozottak, csak éppen nem hajlandók fizetni a véleményért, ha már a világhálón ingyen is hozzáférnek. Ama bloggereket kísérik figyelemmel, akiknek az íráskészségét nem vonom kétségbe, csak éppen olvasás közben az a benyomásom, hogy nem járták végig az újságíráshoz vezető utat.

Az igazi vélemény-újságíró néhány évet eltölt a szerkesztőségben, mielőtt publicisztikára adná a fejét. Interjúkat készít (kérdez tehát), elmélyül egy témakörben (aminek szókészletéből megtanul érvelni), és az érvek súlya alatt kezdi mérlegelni az álláspontját. Ezt a folyamatot spórolják meg a bloggerek, tisztelet a kivételnek. Ezért juthat az online világban ügyesen eligazodó Geszti Péter olyan következtetésre, amely a vélemény-újságírásról kimondható igazságnak csak a divatosabbik felét tartalmazza.     

komment
süti beállítások módosítása