Médianapló

Médianapló - Fröcsögés nélkül is lehet hatni?

2015. március 02. 11:08 - Zöldi László

Elképzelem, amint Behajtó70 ma reggel hat körül kikászálódott az ágyból. Úgy pizsamásan a számítógéphez ült, és belenézett a digitális sajtó kínálatába. Az Index.hu vendégszöveg-rovatában elolvasta például a tegnapi bejegyzésemet, amelyben a Magyar Nemzet hétvégi mellékletéről tűnődtem. Rácsodálkozott a szövegre, és 6.52-kor ezt fűzte hozzá: „Jé! Fröcsögés nélkül is tud írni az Index-címlapon valaki? Még nem is láttam ilyet.”

A félálomban megfogalmazott véleménynyilvánítás egy-két betűhibát is tartalmaz, ennél tovább azonban nem mennék, mert jól esik a dicséret. Noha nem találtam benne semmi rendkívülit, nyilvánosan ugyanis nem szoktam fröcsögni. Nem mintha nélkülözném az indulatokat, csakhogy a Médianapló tudatos önkorlátozás eredménye. A címéből következik, hogy szinte kizárólag a média összefüggéseivel foglalkozik, és rájöttem, hogy az efféle bejegyzések akkor sem tarthatnának számot rengeteg érdeklődőre, ha felfokozott hatáselemekkel, mondjuk durva szavakkal, goromba kiszólásokkal kényszeríteném ki az olvasók figyelmét. Akkor meg minek? Napi átlagban megelégszem az 1400 letöltéssel és az ezernél valamivel több olvasóval. Közülük körülbelül háromszázan a hajdani tanítványaim, akik csodálkoznának is az erőteljesebb hangvételen.

Észrevettem persze, hogy ha politikai kommunikációról írok, az okfejtésekre vevő az Index (meg a Mandiner). A fogadókészséget azonban úgy könyvelem el, hogy e glosszáknak van elejük, közepük és végük, ráadásul szólnak is valamiről. Miért ne fogadnák be őket az utánközlésre is szakosodott portálok? Amúgy a szerkesztőségükből egyetlen munkatársat sem ismerek, telefonon nem beszéltem velük, ők sem hívtak föl. Ismeretlenek előttem a közlés szempontjai, bár tetszik az ízlésük. Mindazonáltal megsúgom a kora reggeli kommentelőnek, hogy az első változatba bele-belecsúsznak tapintatlan kifejezések. Igen ám, de némi kísérletezés után úgy kristályosodott ki a Médianapló szerkezete, hogy a bejegyzés nem lehet hosszabb harminc sornál.

A terjedelmi korlátozásnak van egy előnye. Ha 2500 karakternél több lesz a szöveg, annyi betűt húzok ki belőle, amennyivel túlment a megszabott terjedelmen. Ennek a műveletnek leginkább a jelzők látják kárát: az indulat hordozói.      

1 komment
süti beállítások módosítása