Médianapló

Médianapló - A neten túlsúlyban van-e az ellenzék?

2015. január 11. 10:31 - Zöldi László

Ma reggel Deutsch Tamás szólalt meg a Magyar Rádióban. Miközben a „távközlési adó kiterjesztéséről” szóló „nemzeti konzultáció” szervezésére fölkért miniszterelnöki megbízott a Vasárnapi Újság mikrofonjába beszélt, visszapörgettem az előzményeket, és Szalai Annamáriáig jutottam. A „médiacárnő” kifejtette a Magyar Hírlapban: „Alapelv, hogy ami offline tilos, az online is tilos.” (2010. szeptember 4.)

Őszinte kijelentésére csupán a szakmabeliek kapták föl a fejüket, de a mi érdeklődésünk is lanyhult a hamarosan elfogadott médiatörvény olvastán. Amit a médiahatóság vezetője pedzegetett, azt csupán nyomokban tartalmazta a jogszabály. Analóg szemléletű miniszterelnök próbálta korlátozni a nyilvánosságot, ezzel magyarázható, hogy tavaly a médiahatóság kikerülésével fogadtatta el a reklámtörvényt, majd szerette volna elfogadtatni a netadót, amely már nem sikerült neki. Ekkor vette elő a brüsszeli süllyesztőből Deutsch Tamást, aki első kormányában azért lett egyéves késéssel sportminiszter, mert elfelejtette befejezni az egyetemet. A diplomamunkáját a nyugat-európai országok médiapolitikájáról írta, e csüggesztő olvasmányhoz képest ma sugárzott interjúja fejlődésről árulkodik.

Szerinte a digitális sajtóban túlsúlyba kerültek az ellenzéki megnyilvánulások. Az a benyomásom, hogy ez nem igaz a kommentelésben, abban az értelemben viszont elfogadható állítás, hogy az online újságírók és a bloggerek többsége hajlamos bírálni a kormányt. Kritikai magatartás jellemzi az internetezésben erős Jobbik híveit, sőt ama Fidesz-szavazókat is, akik álnéven írják ki magukból a kiábrándultságukat. Amennyire sikerült tehát a nyilvánosságot korlátozni az offline (hagyományos) sajtóban, annyira nem sikerült az online-ban. Ebből következik, hogy Deutsch Tamás megbízásától és a nemzeti konzultációtól az online nyilvánosság korlátozását várhatjuk, vagyis a Szalai-féle jövendölés beteljesítését.

A harmadik Orbán-kormányt az offline szemlélet tartja hatalomban, mert kommunikációja (propagandája) megfelel a magyar társadalom analóg módon gondolkodó kétharmadának. De épp az online szemlélet hiánya miatt veszti majd el a hatalmát, elvégre a digitális egyharmad a számarányánál jelentősebb mértékben képes kifejezni a gondolatait. Nemrégiben föl is állt a számítógép előtti székből, és országszerte kivonult az utcára, hogy nyomatékot adjon az érdekeinek. Már „csak” az a kérdés, hogy az a bizonyos majd mikor következik be.  

25 komment
süti beállítások módosítása