Médianapló

Médianapló - Ha erős a zár, nem súlyos a kár

2015. január 07. 10:48 - Zöldi László

Kíváncsiságból fölmértem, vajon analóg vagy digitális módon gondolkodom-e. Bár szakmai életem az újságpapírra nyomtatott, lapzártával megvert, egyszóval offline sajtóban telt el, ahogy múlik az idő, egyre inkább a napra, órára, sőt percre készség, a folyamatos készenléti állapot, egyszóval az online tájékozódás befolyásolja a gondolkodásomat. Egy heti mondatválogatás kedvéért például tavaly 175 médiumból válogattam, és közülük csaknem száz volt az online. A digitális tájékozódás tehát felülmúlta az analógot. Mindez egy tegnapi hírről jutott az eszembe.

A nemzetgazdasági minisztérium értelmezte az üzlethelyiségek vasárnapi zárva tartásáról elfogadott törvényt, és úgy találta, hogy a hét utolsó napján az interneten megrendelt árucikkeket is tilos kiszállítani. A figyelmes gazdasági újságírók kiszúrták, hogy a tárca túlterjeszkedett illetékességi körén, elvégre az e-kereskedelem nem sorolható az üzlethelyiség fogalmába. A nyilvánosság többi képviselője pedig csak úgy háborodott fel. Akiknek a véleményét kikértem, hitelesítették ama tapasztalatomat, hogy a világhálón megrendelt cuccokat eddig sem szállították ki vasárnap. Megrendelhettük akár szombaton is, de csak hétfőn csöngetett a küldönc.

A legszívesebben azt állítanám, hogy olyan gumicsonton rágódunk, ami nem is létezik. Csakhogy a jelenségben van egy mozzanat, amely mégis értelmessé teszi a tiltakozást. Ahhoz, hogy a raktárból szállító cég munkatársa hétfőn a kezembe nyomhassa a megrendelt árut, vasárnap kell előkészíteni a csomagot. Márpedig a minisztériumi értelmezés a csomagküldő részleg vasárnapi munkáját is korlátozná. Innentől kezdve azonban már végiggondoltnak hat a kormányzat rögtönzöttnek látszó eljárása. Ha a parlamenti többség erejével meggátolja, hogy néhány kivételtől eltekintve vasárnap nyitva tartsanak a -tól -ig működő üzletek, akkor óhatatlanul előkészíti a terepet az e-kereskedelemnek.

Az e-cégek egyelőre csak a forgalom töredékét szolgáltatják, „mindössze” 3-400 milliárd forintot évente, de a grafikon legmeredekebb fejlődési ívét mutatják. Ha az analóg módon kormányzók a hét utolsó napjára nem záratják be a szüntelenül nyitva tartó kereskedők logisztikai és csomagoló műhelyeit, akkor az online-nak nevezhető cégek legyűrik a lustaságukat, és még képesek lesznek hasznot húzni az offline üzlethelyiségek vasárnapi zárva tartásából.

komment
süti beállítások módosítása